Thursday, July 15, 2010

Kapal Amalthea kini hampir ke Gaza



GAMBAR yang dipetik dari petikan video oleh stesen Channel 2 menerusi APTN, menunjukkan kapal Libya, Amalthea di lokasi yang tidak diketahui. Gambar kecil menunjukkan beberapa orang melambai tangan sambil mengibarkan bendera Palestin. - AP


TRIPOLI 14 Julai - Sebuah kapal Libya yang membawa bekalan kemanusiaan untuk rakyat Palestin meneruskan pelayarannya ke Genting Gaza hari ini selepas mengalami kerosakan enjin di perairan antarabangsa, sekalipun laluannya dihalang oleh lapan kapal perang Israel.
Ketua pertubuhan kebajikan Libya, Yayasan Gaddafi, Yussef Sawan mengesahkan kapal Amalthea telah meneruskan perjalanannya tetapi mengakui misi bantuan itu menghadapi kesukaran.
"Bot-bot tentera laut Israel cuba menyekat laluan dan memaksanya melencong dari haluan menuju ke pantai Gaza," kata beliau, dengan menambah kapal yang didaftarkan di Moldova itu 'kira-kira tiga jam perjalanan dari Gaza'.
Katanya, Israel memberi pilihan kepada mereka di dalam kapal itu, sama ada berpatah balik atau mengubah haluan ke pelabuhan El-Arish di Mesir.
"Jika tidak, tentera laut Israel mengancam untuk menggunakan kekerasan dan mengiringi kapal itu ke pelabuhan Ashdod di Israel," ujar beliau.
Israel sudah berikrar untuk mengusir atau merampas kapal tersebut yang dinamakan semula 'Harapan' oleh aktivis, dan tidak akan membenarkannya sampai ke Gaza.
Rejim Yahudi itu bagaimanapun tidak melupakan kemarahan masyarakat antarabangsa yang memuncak selepas komando Israel membunuh sembilan warga Turki semasa menggempur kapal bantuan ke Gaza, Mavi Marmara di perairan antarabangsa pada 31 Mei lalu.
Timbalan Menteri Luar Israel, Danny Ayalon ditanya di stesen Radio Israel sama ada lokasi kapal itu di perairan antarabangsa boleh menyebabkan tentera laut keberatan untuk melancarkan operasi bagi memintasnya.
"Saya tidak mahu mendedahkan butir-butir operasi tetapi tindakan itu (memintas) tentunya termasuk dalam pertimbangan," jawab beliau.
Kapal itu disewa oleh Yayasan Gaddafi yang dipengerusikan oleh Saif al-Islam Gaddafi, anak pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dengan tujuan membawa kargo 2,000 tan makanan dan ubat-ubatan ke Gaza. - AFP/Reuters

No comments:

Post a Comment