Saturday, July 24, 2010

PKR yakin Pas setia



SHAH ALAM – Parti Keadilan Rakyat (PKR) percaya kepada komitmen kepimpinan Pas untuk menolak kerjasama dengan UMNO sebaliknya setia dengan komitmen kerjasama yang dimeterai dalam Pakatan Rakyat (PR). 

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berkata, Pas sebelum ini telah menyatakan pendirian rasmi untuk terus bersama berjuang dengan PR. 

“Ini dapat dilihat apabila Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hadir setiap kali pertemuan dengan pimpinan PR dan Ahli Parlimen Bukit Gantang Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menyatakan Pas tidak goyah dan setia bersama PR. 

“Malahan, terdapat banyak respons daripada pimpinan Pas yang menolak kerjasama tersebut dilaksanakan,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui dalam kunjungannya ke kompleks Kumpulan Media Karangkraf Sdn Bhd, semalam. 

Nurul Izzah berkata, isu sama juga menampakkan berlakunya percanggahan dalam UMNO melibatkan Timbalan Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Presiden, Datuk Seri Najib Tun Razak terhadap komitmen kerjasama tersebut. 

“Ini kerana Najib kurang ‘responsive’(memberi maklum balas) berbanding Muhyiddin yang nampak beria-ia kerjasama tersebut dapat dilaksanakan. 

“Mereka akan terus mencanang isu kerjasama ini sehingga pilihan raya umum akan datang untuk menunjukkan komitmen kepada rakyat,” katanya. 

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, UMNO perlu bersatu sebelum membincangkan kerjasama Pas dan UMNO. 

“Pas bukan lagi seperti dahulu kerana mereka masih mengingati apa yang berlaku pada tahun 1970 an setelah rakyat menghukum parti tersebut. 

“Parlimen kita mempunyai lebih daripada 200 Ahli Parlimen Melayu, maka isu berkaitan hak dan sebagainya tidak timbul malahan DAP menunjukkan komited dan menghormati hak tersebut,” katanya. 

Beliau berkata, kewujudan pembangkang adalah sihat untuk persaingan politik Melayu kerana dapat menonjolkan polisi yang lebih baik dan masalah masyarakat dibangkitkan.

No comments:

Post a Comment