Saturday, July 24, 2010

SPRM janji siasat jawapan bertulis Bala




2010/07/24

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memberi jaminan akan melakukan tindakan lanjut berdasarkan jawapan bertulis penyiasat persendirian, P Balasubramaniam yang diterimanya kelmarin. 

Pengarah Siasatan SPRM, Mustafar Ali, berkata akuan bersumpah itu sedang diteliti bagi memastikan ia relevan dan berkait secara langsung dengan kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.“Jika didapati jawapan bertulis itu memerlukan SPRM mendapatkan keterangan pihak lain, kami akan lakukannya,” katanya di sini, semalam.
Kelmarin, peguam yang mewakili Balasubramaniam, Americk Singh Sidhu, berkata beliau menyerahkan jawapan bertulis dan beberapa dokumen yang didakwa penting bagi membantu SPRM melengkapkan siasatan kes itu. 

Sebanyak 52 soalan dikemuka kepada Balasubramaniam yang ditandakan sebagai ‘rahsia’ itu dijawab dalam masa tiga hari. 

Americk juga mendakwa maklumat tambahan berkaitan bayaran diterima anak guamnya turut dinyatakan dalam afidavit itu, selain yakin maklumat diberi Balasubramaniam dapat membantu SPRM melengkapkan siasatan dan mendakwa individu tertentu. 

Mustafa ketika ditanya sama ada bukti baru ditemui dalam jawapan bertulis itu, bagaimanapun enggan mengakuinya, sebaliknya memaklumkan keterangan Balasubramiam memang diperlukan untuk kes berkenaan. 
“Penyelidikan lanjut terhadap jawapan yang diberikan juga dilakukan untuk memastikan kesahihannya,” katanya.

No comments:

Post a Comment