Friday, July 16, 2010

Saintis Iran ditawar RM160j




SHAHRAM mendukung seorang anaknya di Lapangan Terbang Imam Khomeini, Teheran semalam.


TEHERAN - Seorang saintis nuklear Iran, Shahram Amiri mendakwa dia diugut oleh beberapa ejen Agensi Perisikan Pusat (CIA) ketika disoal siasat bagi membocorkan rahsia mengenai program nuklear negara Islam itu.
Dia yang bertugas dengan Pertubuhan Tenaga Atom Iran dan di Universiti Malek Ashtar, Teheran berkata, ejen-ejen perisik Israel turut terlibat dalam sesi soal siasat serta mengugut akan menghantarnya ke penjara negara Yahudi itu jika enggan memberi kerjasama.
Shahram, 32, mendedahkan pengalamannya itu menjadi tawanan CIA pada sidang akhbar di Lapangan Terbang Imam Khomeini di sini semalam sekembali dari Amerika Syarikat (AS).
Menurutnya, dia diculik semasa berada di Arab Saudi pada 2009.
Menurutnya, dia ditawarkan AS$50 juta (RM160 juta) untuk kekal berada di AS dan menyebarkan berita palsu mengenai kerja- kerja nuklear Iran.
Ditanya kenapa Shahram pulang ke Iran, seorang pegawai AS memberitahu, pihak berkuasa Iran memberi tekanan terhadap keluarganya.
Bagaimanapun Shahram, sambil mendukung anak lelakinya yang berusia tujuh tahun pada satu sidang media di lapangan terbang itu berkata: "Keluarga saya tidak ditimpa masalah."
- Reuters

No comments:

Post a Comment