Wednesday, August 11, 2010

'Bapa kami bukan militan'

JAKARTA: Dua anak lelaki Abu Bakar Bashir, Abdurrochim dan Abdurrosyid yang melawat bapa mereka yang ditahan di Ibu Pejabat Polis Nasional di sini semalam mendakwa tuduhan keganasan yang dilemparkan ke atas bapa mereka sengaja diada-adakan polis.

Polis sengaja mengada-adakan cerita. Bapa saya tidak pernah terbabit dalam aktiviti seperti itu, beliau menentang pembunuhan. Ini jelas diada-adakan, katanya.

Katanya, ia bagaimanapun tidak menghalang prosiding perundangan, kata Marwoto.

Dia tidak mahu menjawab soalan kami, namun kami memiliki bukti untuk meneruskan pendakwaan, katanya, menambah bahawa beberapa saksi mengakui peranan
Abu Bakar ialah mengumpul wang bagi membiayai aktiviti pengganas.

Abu Bakar menghubungi rakannya, ahli perniagaan, untuk membantunya. Sesetengah mereka sudah ditahan.
Hidayat Nur Wahid, anggota kanan Parti Keadilan Sejahtera (PKS) berasaskan Islam meminta pihak polis melayan Abu Bakar secara perikemanusiaan.

Hidayat turut mengkritik cara Abu Bakar ditahan, menyatakan polis bersenjata tidak perlu menahan kenderaan ulama itu di tengah jalan sebaliknya hanya mengekorinya sehingga dia berhenti.

Abu Bakar ditahan di Banjar, Jawa Barat oleh skuad polis antikeganasan Densus 88 kelmarin kerana disyaki terbabit aktiviti keganasan.

Polis Nasional berkata, penahanan Abu Bakar dikaitkan dengan kumpulan separa tentera Aceh yang didakwa berkomplot melakukan serbuan pengganas ala Mumbai. Agensi

No comments:

Post a Comment