Sunday, August 22, 2010

Bayar zakat guna dinar


KUALA LUMPUR - Warga kelantan yang bekerja di luar negeri itu digesa membayar zakat fitrah pada tahun ini di negeri sendiri dengan menggunakan dinar dan dirham. 

Exco Kerajaan Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, anak Kelantan di Lembah Klang sewajarnya membayar zakat di kampung halaman untuk tujuan membantu individu yang memerlukan di negeri itu. 

“Bayarlah zakat dengan dirham, tidak timbul isu dinar, dirham palsu seperti yang diperkatakan. 

“Kini untuk memastikan dinar palsu pun senang dengan kajian yang telah di lakukan oleh UIAM,“ katanya ketika menghadiri Majlis Berbuka Puasa Persada di sini, semalam yang turut dihadiri bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah. 

Sementara itu, Tengku Razaleigh dalam reaksinya berhubung pelaksanaan sistem tersebut berkata, beliau menyambut baik langkah yang dilakukan oleh Kerajaan Kelantan itu. 

“Dahulu pun ada pihak dari Sudan bertema saya untuk guna dinar di Kelantan. Namun, ketika itu tidak dapat dilaksanakan kerana takut mengelirukan pengguna. Oleh itu kalau nak guna dinar sekarang walaupun dalam jumlah yang kecil perlu ada penerangan tentang nilai emas,” katanya. 

Pada majlis berkenaan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyerahkan dinar emas kepada Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan, Mustapha Salleh bagi pembayaran gaji kepada kakitangannya untuk bulan ini.

No comments:

Post a Comment