Saturday, August 21, 2010

Bukan orang kafir suruh buktikan orang islam sendiri suruh buktikan

Buktikan sistem dinar, dirham boleh berjaya 


KOTA BHARU – Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr. Awang Adek Hussin meminta Kerajaan Negeri menunjukkan sejauh mana kejayaan urus niaga sistem dinar dan dirham. 

Beliau menyarankan kepada pihak yang memperkenalkan sistem itu boleh membuktikan jumlah sebenar perniagaan menggunakan sistem terbabit pada penghujung tahun. 

Menurutnya, jika dalam tempoh dua atau tiga tahun ia menunjukkan jumlah penggunaan RM2 bilion perkara berkenaan cukup bagus dan boleh dipelajari. 

“Saya nak tahu, nanti kita nak tanya berapa jumlah sebenar urus niaga di Kelantan yang guna dinar dan dirham. Sehari berapa. Banyak mana perniagaan yang guna dinar dan dirham. 

“Kalau orang beli untuk simpan buat apa. Jika ada beberapa orang sahaja yang guna pun buat apa. Nanti kita mahu melihat buktinya,” katanya semalam kepada pemberita sempena Mesyuarat Majlis Badan Bukan Kerajaan (NGO) di Bangunan UMNO Kelantan. 

Awang Adek juga mahu ia dibuktikan dengan statistik penggunaan dan ia bukan dicakapkan sahaja tanpa bukti kerana sekiranya ia berjaya perkara ini boleh dipelajari dan apa yang dianggap sebelum ini tidak benar. 

“Saya juga sangat yakin sebenar perkara ini (penggunaan dinar dan dirham) tidak akan ke mana-mana dan ia tidak akan berlaku secara berterusan. 

“Banyak risikonya, ia tidak praktikal bagaimana dengan cara bakinya, ia juga tidak memudahkan kepada pengguna kerana perlu mengetahui nilai sebenar semasa,” katanya. 

Dalam pada itu, beliau juga menjelaskan tindakan pemimpin Barisan Nasional yang mempertikaikan sistem dibuat berdasarkan fakta dan ilmu. 

“Saya mempelajarinya, apa guna ilmu. Kami bukan mahu tunjuk pandai. 

“Rakyat sudah keliru dengan apa yang diperkatakan oleh pihak yang memperkenalkannya. Saya serah kepada Bank Negara untuk menilainya sendiri,” katanya.

No comments:

Post a Comment