Saturday, August 21, 2010

Kes akan disiasat



PUTRAJAYA - Sebuah jawatankuasa ditubuhkan bagi menyiasat kenyataan berbaur perkauman dan mengh:ina yang didakwa diucapkan oleh seorang pengetua di Johor, minggu lalu. 

:Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran berkata, jawatankuasa yang diketuai Timbalan Ketua Setiausaha Pengurusan Kementerian Pelajaran itu akan melakukan siasatan bagi mendapatkan fakta sebenar berhubung perkara itu. 

:Menurutnya, setakat ini, reaksi berhubung kenyataan itu mungkin begitu emosional, namun apa juga langkah susulan yang hendak diambil oleh pihak kementerian perlu dibuat dengan adil. 

“Kita mesti dapatkan fakta yang betul kerana ada juga maklumat diterima agak berbeza mengenai apa yang disebut, apa yang dinyatakan dan ada juga pihak yang membuat laporan polis,” katanya kepada media selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pembangunan Modal Insan di sini, semalam. 

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Pengetua sebuah di Kulai Jaya, Johor yang didakwa menyebut pelajar Cina tidak diperlukan di sini dan boleh pulang ke China di samping menyamakan gelang keagamaan Hindu yang dipakai pelajar India seperti rantai anjing adalah amat menjijikkan. 

Muhyiddin berkata, walaupun pengetua terbabit telah memohon maaf dan diberi cuti tetapi tindakan yang dikenakan itu adalah langkah sementara. 

Menurutnya, tindakan susulan sama ada dari segi disiplin atau perjawatan hanya akan diambil selepas laporan terperinci jawatankuasa itu dikemukakan kepada kementerian. 

Beliau berkata, jika ia melibatkan soal disiplin dan pegawai itu dianggap sebagai pegawai yang agak kekananan iaitu DG48, maka dia perlu dirujuk kepada Jabatan Perkhidmatan Awam kerana prosedurnya melibatkan perjawatan. - Bernama

No comments:

Post a Comment