Monday, August 2, 2010

Perkasa bukan rasis - Ibrahim





Khairy Jamaluddin menunjukkan isyarat bagus kepada Ibrahim Ali semasa sesi perdebatan Persidangan Tahunan Pimpinan Mahasiswa Malaysia di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 1 Ogos - Presiden Persatuan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali hari ini menyangkal tuduhan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin bahawa beliau seorang yang rasis.
Sebaliknya, Ahli Parlimen Pasir Mas itu menegaskan, tindakannya mempertahankan hak keistimewaan orang Melayu dan Islam hanya semata-mata memastikan ia tidak diganggu-gugat pihak lain.
Katanya, beliau dan Perkasa terpaksa berbuat demikian kerana telah wujud beberapa golongan yang secara terbuka 'berani' membuat permintaan bertentangan dengan semangat serta prinsip Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
"Adakah saya bertindak mempertahankan hak ini saya digelar rasis. Saya bukan rasis. Selama ini pun saya tidak pernah mempersoalkan hak kaum lain seperti mana termaktub di dalam Perlembagaan malah jika terdapat dasar untuk membantu orang bukan bumiputera saya akan sokong.
"Sebagai contoh, pemberian biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kepada pelajar cemerlang untuk semua kaum. Dasar ini saya sokong cuma saya tidak senang jika ada pihak mempersoalkan biasiswa Mara kepada pelajar Melayu. Mara adalah institusi orang Melayu yang wajib dipertahankan," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menjadi ahli panel dalam sesi dialog politik pada Persidangan Tahunan Pimpinan Mahasiswa Malaysia 2010 di sini, hari ini.
Selain Ibrahim dan Khairy, sesi dialog tersebut turut disertai oleh Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad.
Sesi dialog selama lebih sejam itu panas dengan hujah-hujah daripada ketiga-tiga ahli panel selain soalan daripada para peserta.
Ibrahim berkata, JPA dan Mara adalah dua isu yang berbeza dan seharusnya pihak yang mempertahankan Mara tidak sewenang-wenangnya digelar perkauman.
"1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bukan seperti Malaysian Malaysia tetapi ia tertakluk kepada semangat dan prinsip Perlembagaan Persekutuan," katanya.
Dalam pada itu, Ibrahim berkata, sekiranya beliau seorang rasis sudah tentu ada pihak akan membuat laporan polis terhadapnya kerana sengaja membangkitkan isu-isu perkauman.
"Hakikatnya sejak dahulu lagi tiada pihak yang membuat laporan polis terhadap saya. Ini satu fakta dan sekiranya ada pihak kurang percaya mereka boleh periksa di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman," ujarnya.
Ibrahim berkata, sehingga kini beliau masih mempunyai ramai rakan yang terdiri daripada kaum India dan Cina.
Dalam pada itu, beliau mendakwa Pemuda UMNO di bawah kepimpinan Khairy lemah kerana gagal menangani isu-isu besar yang berbangkit secara berkesan.
"Sebagai contoh kes skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) serta beberapa isu berkaitan dengan kepentingan umum. Di mana suara Pemuda?" soalnya.
Sementara itu, Khairy dalam sesi selepas itu berkata, tiada laporan polis tidak semestinya Ahli Parlimen Pasir Mas itu tidak boleh dilabel sebagai rasis.
"Bukan bermakna tiada laporan polis Ahli Parlimen Pasir Mas tidak boleh dikatakan rasis," katanya.
Dalam perkembangan lain, Khairy berkata, keistimewaan Melayu bukan disebabkan hak-hak istimewa yang dinikmati seperti mana peruntukan Perlembagaan.
Sebaliknya, beliau berkata, kehebatan Melayu adalah bergantung kepada kemampuan mereka bersaing dalam semua bidang.
"Inilah keistimewaan Melayu pada kaca mata saya. Keistimewaan Melayu terletak kepada kemampuan untuk bersaing dan mencapai kejayaan dan bukannya disebabkan hak-hak istimewa yang dinikmati," katanya.

No comments:

Post a Comment