Sunday, August 1, 2010

Penghuni 'reban ayam' dapat rumah PPRT





DALI Husin menyampaikan kunci rumah PPRT kepada Yusuf Wahab (dua dari kiri) pada Program Juara Rakyat, Ekonomi dan Keusahawanan Parlimen Pangkalan Chepa di Kampung Tanjung Baru, Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 31 Julai - Penghuni 'reban ayam', Yusuf Wahab, 35, antara empat keluarga miskin dari mukim Jaya Setia dalam Parlimen Pengkalan Chepa yang menerima bantuan bernilai RM132,000 daripada RISDA di sini hari ini.
Melalui sumbangan tersebut, setiap keluarga mendapat peruntukan membina rumah di bawah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) bernilai RM33,000.
Kedaifan Yusuf yang tinggal bersama isteri, Butima Jalim, 36, dan tiga anaknya di bawah rumah yang sudah reput mendapat perhatian Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang melawat mereka awal bulan ini.
Sumbangan disampaikan Ketua UMNO Bahagian Pengkalan Chepa, Dali Husin dalam Program Juara Rakyat, Ekonomi dan Keusahawanan Parlimen Pengkalan Chepa di Jaya Setia di sini hari ini.
Program bulanan anjuran UMNO bahagian tersebut turut dihadiri Pegawai Tugas-Tugas Khas kepada Menteri Kewangan Kedua, Shamsul Zairul Kamaruddin; Ketua Wanita UMNO bahagian itu, Zarina Md. Eusope dan hampir 1,000 penduduk dari lima kampung berhampiran.
Dali turut menyerahkan sumbangan kepada tiga keluarga mangsa kebakaran yang mendapat sumbangan RM3,000 setiap orang daripada Jabatan Pembangunan Persekutuan negeri.
Selain itu, 11 orang menerima cek pinjaman Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) berjumlah antara RM3,000 dan RM15,000 setiap seorang.
Beliau yang ditemui selepas majlis itu berkata, lebih 100 keluarga di bahagian tersebut memohon bantuan di bawah PPRT dan nama mereka telah disenaraikan di dalam e-Kasih bagi melayakkan permohonan diproses.
"Bantuan diberikan mengikut keperluan keluarga yang paling mendesak dan secara berperingkat-peringkat mengikut peruntukan sedia ada.
"Keluarga Yusuf yang tidak mempunyai rumah didahulukan dan sebelum hari raya ini rumah baru mereka dijangka siap untuk diduduki," katanya.

No comments:

Post a Comment