Friday, August 6, 2010

Rumah uzur warga emas dibaik pulih



ABD. Rahim Man (kiri) menyerahkan plak program bantuan rumah kepada Hasan Shariff di Kampung Bukit Indera Muda, Bukit Mertajam, baru-baru ini.


BUKIT MERTAJAM 5 Ogos - Sepasang suami isteri warga emas, Hasan Shariff, 70, dan Mariam Osman, 57, dari Kampung Bukit Indera Muda, Penanti boleh menarik nafas lega apabila rumah mereka yang sebelum ini uzur telah dibaik pulih dengan peruntukan kerajaan Pusat.
Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, Abd Rahim Man berkata, peruntukan RM11,000 itu diberi Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah di bawah Program Bantuan Rumah (PBR).
Menurutnya, keadaan rumah pasangan suami isteri itu begitu uzur sehinggakan setiap kali hujan lebat, lantainya digenangi air.
"Disebabkan agak sukar bagi mendapat wang sebanyak itu bagi membaiki rumahnya, kita ambil inisiatif dengan menyalurkan peruntukan dan akhirnya kerja-kerja itu berjaya disiapkan sepenuhnya.
"Seramai empat orang pelatih Pusat Giat Mara Permatang Pauh bekerja menggantikan bumbung rumah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.
Beliau menambah, selain menggantikan bumbung baru, mereka juga membaiki tandas dan tingkap yang rosak.
Sementara itu, Hasan ketika ditemui melahirkan kegembiraan dengan bantuan tersebut.
"Saya bersyukur dan berterima kasih kepada kementerian kerana sanggup membaiki rumah saya dan selepas ini, saya dan isteri tidak rasa bimbang lagi bila hujan lebat.
"Saya tidak mampu membaiki sendiri kerana pendapatan saya hanya kira-kira RM300 sebulan, hasil jualan sayur di pasar malam di sekitar Penanti dan Bukit Mertajam," ujarnya.

No comments:

Post a Comment