Friday, August 6, 2010

Tingkat jumlah janda muda





KUALA LUMPUR 5 Ogos - Langkah membenarkan pelajar berkahwin ketika di bangku sekolah dikhuatiri akan meningkatkan jumlah 'janda muda' di negara ini pada masa depan.
Presiden Persatuan Ibu Tunggal Negeri Pulau Pinang, Latifah Hussain berkata, kemungkinan untuk bercerai bagi pasangan yang berkahwin muda adalah tinggi kerana masing-masing tidak memahami tanggungjawab sebagai suami isteri.
''Daripada membenarkan pelajar berkahwin, lebih baik usaha dilakukan untuk meningkatkan kesedaran mereka tentang tanggungjawab dalam membina sebuah keluarga yang harmoni,'' katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.
Beliau mengulas langkah kerajaan negeri Melaka menggalakkan ibu bapa memberi kebenaran kepada anak-anak mereka berkahwin walaupun masih bersekolah bagi mengekang gejala hamil luar nikah.
Bagi tujuan tersebut, Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) bersetuju memberikan kelonggaran bernikah kepada pelajar lelaki bawah umur 18 tahun dan bawah 16 tahun bagi pelajar perempuan.
Pengarah Eksekutif Pusat Kesedaran Wanita (WCC) Pulau Pinang, Loh Cheng Kooi pula berkata, langkah itu akan mempengaruhi pembelajaran pelajar terlibat sehingga tidak sempat menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Menurutnya, langkah memasukkan pelajar mengandung ke sekolah khas seperti yang mahu dilakukan di Melaka juga akan menimbulkan stigma negatif di kalangan masyarakat terhadap golongan terlibat.
"Mereka akan dipandang rendah oleh orang ramai jika diletakkan di sekolah itu,'' katanya.
Cheng Kooi berkata, pihak berkuasa seharusnya menyalurkan pendidikan seksual secara rasmi di sekolah sebagai tindakan awal mencegah kejadian tidak diingini.
"Kerajaan perlu memberikan pendidikan seksual di sekolah bagi membolehkan pelajar memahami risiko jika menjalinkan hubungan intim pada usia muda," katanya.
Jelasnya, pendidikan berkenaan perlu menekankan bahawa mengandung dalam usia terlalu muda akan memberi kesan kepada kesihatan.
Ketua Umum Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Osman Abu Bakar pula mempunyai pandangan berbeza apabila bersetuju dengan langkah kerajaan negeri Melaka itu.
Jelasnya, tindakan tersebut akan membantu mengelakkan zina berleluasa di negara ini.
"Ia merupakan langkah yang baik untuk mengatasi masalah kehamilan luar nikah di negara ini,'' katanya.

No comments:

Post a Comment