Friday, August 20, 2010

Sinar selamat kembali



Konvoi kemanusiaan Misi Ramadan ke Gaza yang dianjurkan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) jam 7.30 malam, kelmarin (18 Ogos 2010). 

Pengalaman ke Gaza membuka mata saya serta peserta lain yang mengikuti rombongan ini me�ngenai keadaan sebenar wilayah di negara itu yang aman damai dan satu-satunya ancaman keselamatan yang diterima datangnya dari negara rejim Zionis itu. 

Dari pemerhatian saya, rakyat Palestin memiliki semangat perjuangan yang sangat tinggi untuk mempertahankan negara kelahiran mereka daripada ancaman musuh. 

Penduduk di situ mesra dan sangat menghargai pertolongan orang luar yang menghulurkan dana walaupun tidak mencukupi untuk menanggung kesengsaraan rakyat di situ. 

Gaza berpotensi tinggi menjadi kawasan membangun dari segi industri pelancongan dan sektor pertanian jika tiada sekatan luar. 

Dunia perlu menyokong perjuangan Palestin dan menuntut sekatan ditamatkan bagi membolehkan rakyat Palestin berdikari dan merasai keamanan semula. 

Pengalaman menyertai misi ini adalah satu perkara yang tidak akan dapat saya lupakan sepanjang hidup.

No comments:

Post a Comment