Tuesday, September 28, 2010

PDRM, SKMM diarah siasat paderi hina Islam



KUALA LUMPUR 27 Sept. - Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah diarah bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk menyiasat tindakan seorang paderi yang didakwa menyampaikan ceramah menghina Islam.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, ceramah yang dimuat naik ke dalam laman web Youtube itu merupakan satu tindakan biadap dan boleh mengugat keharmonian negara.
Beliau yang berang dengan perbuatan itu turut meminta PDRM merujuk kepada pejabat Peguam Negara untuk merangka tindakan boleh diambil terhadap paderi terbabit.
"Bagi penyiaran ceramah dalam laman YouTube, kita menyerahkan siasatan sepenuhnya kepada SKMM.
"Jika benar, hukuman yang setimpal perlu dijatuhkan kepada paderi itu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Akhbar hari ini melaporkan pendedahan Presiden Penaja Perikatan Blogger Muslim (MBA), Zainol Abideen tentang tindakan seorang paderi, Benjamin Stephen yang didakwa menghina agama Islam dan Rasulullah.
Paderi tersebut dilaporkan menghina Islam ketika menyampaikan ceramahnya di sebuah gereja di Kuching, Sarawak baru-baru ini.
Zainol dalam blognya http://mahaguru58.blogspot.com turut meminta pihak berkuasa bertindak pantas sebelum umat Islam bertindak sendiri.
Hishammuddin memberitahu, beliau sendiri akan turut memantau perjalanan kes tersebut.
"Kita perlu yakin kes itu dapat diselesaikan melalui kepakaran yang ada pada PDRM dan SKMM.
"Selain itu, pejabat Peguam Negara juga akan membantu dalam mendapat bukti kukuh untuk mengheret paderi berkenaan ke mahkamah," tegasnya.

No comments:

Post a Comment