Thursday, October 21, 2010

Jual bahulu pelihara 9 anak




2010/10/21

ENDAU: Kegigihan dan ketabahan seorang ibu tunggal, Ezon Ahmad, 45, yang membesarkan sembilan anak dengan hanya bergantung kepada sumber pendapatan membuat kuih bahulu patut membuka mata banyak pihak. 

Sejak berpisah dengan suaminya, Ghozali Saad, tiga tahun lalu, Ezon hanya bergantung sepenuhnya pada hasil jualan bahulu dan bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk membesarkan anaknya yang berusia antara enam hingga 26 tahun.“Sebiji bahulu dijual pada harga 10 sen dan kalau banyak tempahan, bertambahlah sedikit rezeki kami sekeluarga,” katanya yang memperoleh pendapatan kira-kira RM1,000 sebulan.Ezon berkata, lima daripada anaknya masih bersekolah iaitu daripada prasekolah hingga di Tingkatan Lima, termasuk dua daripadanya yang dijaga bapa mereka di Kedah. 

“Dulu kehidupan kami sekeluarga sangat susah, kini sekurang-kurangnya dua anak lelaki saya sudah bekerja walaupun pendapatan mereka juga tidak menentu. 

“Sedikit-sebanyak bebanan saya dapat dikurangkan hasil sumbangan anak lelaki, di samping kadang kala membantu menghantar bahulu di kedai,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Blok 6, Kampung Bukit Pasir, di sini. 

Ezon berkata, sekiranya anak lelakinya, Shafie dan Riduan mengikut bapanya bekerja di Kedah, beban berkenaan terpaksa dipikul dua anak perempuannya, Norhidayu dan Norainee. 
“Saya juga berharap ada pihak sudi untuk membantu membesarkan bengkel perusahaan bahulu ini, selain cuba untuk mendapatkan bantuan mesin lain kerana saya tidak mempunyai modal mencukupi,” katanya. 

No comments:

Post a Comment