Sunday, November 7, 2010

India risau Obama kena buah kelapa




2010/11/07

Ancaman semula jadi di Mumbai dihapus 

NEW DELHI: India membuat persediaan paling rapi bagi menjamin keselamatan dan melindungi Presiden Amerika Barack Obama, ketika kunjungan beliau ke negara itu, antaranya termasuk menyabit semua buah kelapa dari pokok yang di kawasan laluan pemimpin itu di Mumbai.Obama tiba di India petang semalam dalam lawatan pertamanya ke negara Asia Selatan itu dan segera mengisytiharkan ‘kita semua tidak akan melupakan kegana-san di Mumbai’.
Beliau merujuk kepada keganasan dua tahun lalu apabila 166 orang terbunuh dalam ketegangan 60 jam di Mumbai. 

Atas sebab itu, di sebalik semua prosedur keselamatan biasa bagi mengalu-alukan lawatan pemimpin asing ke India, pihak berkuasa memutuskan untuk tidak mengambil sebarang risiko dengan turut menghapuskan sebarang bentuk ‘ancaman semula jadi’ ke atas presiden itu. 

“Semua buah kelapa kering dari pokok yang ditanam di sekitar Muzium Gandhi dan kediaman Gandhi, Mani Bhavan, sudah disabit. Kita tidak boleh mengambil sebarang risiko,” kata seorang pegawai, Meghshyam Ajgaonker. 

Muzium itu dan Mani Bhavan, antara lima tempat yang yang akan dikunjungi Obama ketika berada lima hari di Mumbai. 
Minggu lalu, pegawai keselamatan Amerika, membuat pemeriksaan di Mani Bhavan, kawasan sekitarnya dan tempat lain yang akan dilawati Obama. 

Setiap tahun ramai rakyat India yang cedera atau terbunuh akibat ditimpa buah kepala yang gugur secara tiba-tiba. 

Obama yang baru mengalami kekalahan pilihan raya pertengahan penggal akan mengunjungi India, Indonesia, Korea Selatan, Jepun dan China dalam lawatannya selama 10 hari. – Agensi 

No comments:

Post a Comment