Thursday, February 17, 2011

Bantahan terus memburuk



Orang ramai menghadiri upacara pengebumian pelajar Sane’e Zhaleh, yang ditembak mati dalam satu protes antikerajaan di Teheran, semalam. – Reuters


TEHERAN 16 Feb. – Pertempuran meletus di antara penyokong kerajaan dan penyokong pembangkang Iran pada sebuah upacara pengebumian seorang mangsa yang terbunuh dalam protes antikerajaan di sini, hari ini.
“Pelajar dan orang ramai yang turut serta dalam upacara pengebumian Sane’e Zhale di Universiti Seni Halus Teheran bertempur dengan kumpulan penentang kerajaan,” kata laman web agensi berita rasmi IRNA.
IRNA melaporkan, penyokong kerajaan melaungkan slogan ‘Mati kepada pemberontak, paksa mereka keluar daripada situasi ini’.
Pertempuran itu meletus apabila penyokong kerajaan termasuk ahli Parlimen dan anggota pasukan elit Pengawal Revolusi Iran mengadakan demonstrasi semasa upacara pengebumian Zhale.
Mereka turut melaungkan ‘Mati kepada Amerika Syarikat (AS), Mati kepada Israel, Mati kepada Britain, Mati kepada Pemberontak, Mati kepada Mousavi dan Karroubi’.
Zhale, berbangsa Kurdis dan bermazhab Sunah dibunuh semasa protes antikerajaan yang dilancarkan oleh penyokong pemimpin pembangkang, Mir Hossein Mousavi dan Mehdi Karroubi, kelmarin.
Namun dia menjadi perhatian hari ini, dengan penyokong kerajaan menegaskan yang dia merupakan anggota kumpulan militia Basij berhaluan Islam, sementara kumpulan pembangkang mendakwa Zhale datang dari pihak mereka.
“Zhale (penuntut universiti) ditembak menggunakan senjata api di sekitar Daratan Enghelab. Dia merupakan seorang pelajar seni halus dan penyokong kerajaan,” kata agensi berita rasmi itu.
Laman web pembangkang, Rahesabz.net berkata, Zalee merupakan ‘pro-Mousavi dan anggota Pergerakan Hijau’, merujuk kepada pergerakan pembangkang dipelopori Mousavi yang enggan mengiktiraf Presiden Mahmoud Ahmadinejad.
“Keluarganya berada di bawah tekanan untuk menyatakan yang dia merupakan anggota kumpulan Basij dan pro-kerajaan,” kata laman web itu.
Zhale merupakan seorang daripada dua mangsa yang terbunuh ketika polis antirusuhan dan penyokong pembangkang bertempur di Teheran semasa satu demonstrasi antikerajaan. – AFP

No comments:

Post a Comment