Thursday, February 17, 2011

Tawakul Karman cetus revolusi golongan muda Yemen



SANAA 16 Feb. - Seorang aktivis terkemuka Yemen berikrar beliau akan menggerakkan satu revolusi yang diketuai oleh golongan muda, berinspirasikan pemberontakan rakyat yang berlaku di Mesir dan Tunisia.
Tawakul Karman, pengerusi Wartawan Wanita Tanpa Rantai, menyifatkan janji Presiden Ali Abdullah Saleh untuk melaksanakan pembaharuan sebagai menyapu 'abu di mata'.
Karman, seorang wanita bertudung yang petah bercakap, sudah menjadi duri dalam daging bagi Saleh, seorang sekutu penting Amerika Syarikat (AS) dalam kempen memerangi al-Qaeda dan telah memerintah negara di Semenanjung Arab ini sejak 32 tahun lalu.
Ratusan penunjuk perasaan membanjiri jalan raya bulan lepas apabila pihak berkuasa menangkap Karman, 30, seorang anggota parti pembangkang berhaluan Islam, Islah, kerana menganjurkan protes haram.
Beliau kemudian dibebaskan dan membantu mengatur protes besar-besaran yang disertai oleh puluhan ribu orang, dua minggu lepas.
"Revolusi lebih mudah berlaku di Yemen berbanding di Mesir kerana kemiskinan di sini lebih teruk dan lebih ramai rakyat yang kelaparan," kata Karman dalam wawancara dengan Reuters.
Di kalangan 23 juta rakyat di negara ini, 40 peratus hidup dengan pendapatan kurang daripada AS$2 (RM6.2) sehari, satu pertiga mengalami kelaparan kronik dan satu dalam dua orang memiliki senjata api.
Yemen bergelut untuk menghapuskan cabang al-Qaeda di negara ini dan menumpaskan pemberontakan puak pemisah di selatan, dan dalam pada itu cuba mengukuhkan gencatan senjata goyah dengan pemberontak Syiah di utara.
Walaupun menghadapi ugutan daripada polis, Karman terus berarak di jalan dan yakin rakyat Yemen akan memberontak tidak lama lagi.
Pertempuran terus meletus buat hari keenam berturut-turut di Sanaa antara penunjuk perasaan antikerajaan dengan penyokong Saleh. - Reuters/AFP

No comments:

Post a Comment