Thursday, February 17, 2011

Rakyat Bahrain perhebat demonstrasi antikerajaan



MANAMA 16 Feb. - Beribu-ribu penunjuk perasaan puak Syiah yang mendapat ilham daripada pemberontakan Tunisia dan Mesir, berkumpul di ibu negara Bahrain hari ini untuk meratapi kematian kedua rakan mereka dalam pertempuran minggu ini.
Beratus-ratus orang berkumpul di perarakan pengebumian seorang lelaki yang ditembak mati apabila polis dan penunjuk perasaan bertempur pada satu majlis pengebumian mangsa tunjuk perasaan semalam.
"Rakyat mahu rejim digulingkan,'' laung penunjuk perasaan sambil menumbuk dada mereka, yang melambangkan simbol pengorbanan dan kesedihan.
Penunjuk perasaan mendakwa pemerintah dari puak Sunah yang memerintah negara tersebut telah mengenepikan mereka daripada mendapat kemudahan perumahan, penjagaan kesihatan dan pekerjaan dalam sektor awam.
Ketika ini, penunjuk perasaan mahu Perdana Menteri, Sheikh Khalifa Salam al-Khalifa berundur berbanding Raja Hamad Isa al-Khalifa yang mempunyai kata putus dalam politik.
Sheikh Khalifa, ayah saudara kepada Raja Hamad telah mentadbir negara Teluk itu sejak ia mencapai kemerdekaan pada 1971 dan dilihat lebih memberi perhatian untuk memastikan keluarga diraja terus berkuasa dalam menentukan ekonomi dan politik negara ini.
"Kami menuntut hak kami secara aman. Saya yakin kehadiran kami dalam jumlah besar akan membolehkan hasrat kami tercapai,'' kata pelajar universiti, Bakr Akil, 20, yang memakai kain selimut berlumuran dakwat merah.
Di kawasan lain di pusat Manama, saksi berkata, kira-kira 2,000 penunjuk perasaan berkhemah di Bulatan Pearl Bahrain sejak semalam, jumlah yang menyamai mereka yang berarak di jalan raya semalam.
Polis hanya memerhatikan dari jauh dan berada dalam keadaan berjaga-jaga di kawasan berdekatan.
Kementerian Dalam Negeri juga mengumumkan bahawa tiada sekatan dibuat dan jalan-jalan raya terus dibuka. - Reuters

No comments:

Post a Comment