Monday, March 14, 2011

Dua kedai hangus



GEORGETOWN - Dua rumah kedai yang diperbuat daripada kayu hangus dalam kebakaran di Jalan Ayer Itam petang kelmarin.

Ketua Balai Bomba Paya Terubong, Goh Tian Lai berkata, kebakaran itu melibatkan kedai yang dijadikan kediaman pemilik di bahagian belakang premis itu.

“Kita menerima panggilan kecemasan pada jam 6.36 petang dan anggota bomba sampai di tempat kejadian tiga minit kemudian. Ketika tiba, api sedang marak berikutan binaan bangunan itu diperbuat daripada kayu dan kedudukannya sangat rapat antara satu sama lain.

“Siasatan awal mendapati jumlah keseluruhan premis yang terlibat adalah dua namun masih ada kedai berdekatan yang terkena serpihan api namun kita berjaya mengawal api tiga minit kemudiannya namun kerja pemadaman selesai 25 minit kemudiannya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

Menurutnya, pihaknya melakukan teknik pemadaman dari dua sudut iaitu kanan dan kiri secara serentak bagi mempercepatkan kerja pemadaman selain mengelakkan api daripada merebak ke premis lain.

“Kita berusaha memadamkan api bagi ia merebak ke premis lain dan dengan kekuatan 15 anggota dan pegawai dari dua balai, kita berjaya memadam api 25 minit kemudiannya. Operasi melibatkan enam jentera dari dua balai bomba iaitu dari Jalan Perak dan Paya Terubong.

“Kita juga menggunakan tiga pasukan bomba sukarela iaitu dari Kampung Pisang, Bukit Bendera dan Paya Terubong. Tiada mangsa dalam kejadian itu dan bomba masih menyiasat punca dan jumlah kerugian,” katanya.
SH

No comments:

Post a Comment