Monday, March 14, 2011

Israel terus bongkak


BAITULMAQDIS: Israel semalam berkata ia akan membina beratus-ratus rumah untuk penduduk Yahudi di wilayah Tebing Barat yang dijajahnya, sehari selepas sepasang suami isteri Yahudi dan tiga daripada empat anak mereka mati serangan oleh penduduk Palestin.
Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu mengadakan mesyuarat khas jawatankuasa kementerian untuk penempatan bagi meluluskan tindakan itu selepas mengumumkan kejadian serangan itu tidak menghalang Israel daripada membina lebih banyak kediaman untuk orang Yahudi di Tebing Barat. Tentera Israel masih memburu penyerang di luar penempatan Itamar berhampiran bandar Nablus di wilayah Palestin yang menyerang keluarga Ehud dan Ruti Fogel serta tiga anak mereka ketika keluarga berkenaan tidur. Seorang daripada anak pasangan itu yang berusia 12 tahun menemui mayat ibu bapa dan tiga adiknya ketika pulang ke rumah daripada satu perjumpaan. Kejadian itu menimbulkan kemarahan penduduk Yahudi. Netanyahu dalam kenyataannya berkata: “Kementerian memutuskan untuk melaksanakan pembinaan beratus-ratus kediaman di kawasan penempatan Etzion, Maale Adumim, Ariel dan Kiryat Sefer.

Tindakan Israel itu mencetuskan kebimbangan antarabangsa dan mengukuhkan lagi hasrat Palestin menolak rundingan damai selepas Netanyahu memungkiri persetujuan menghentikan sementara pembinaan kediaman di Tebing Barat selama 10 bulan yang tamat tempoh November lalu.
“Keputusan itu salah dan tidak boleh diterima dan ia hanya akan menimbulkan masalah,” kata jurucakap Presiden Palestin Mahmoud Abbas, Nabil Abu Rdainah.

Sementara itu, tiada pihak mengaku bertanggungjawab terhadap serangan ke atas keluarga Yahudi itu. - Reuters
myMetro

No comments:

Post a Comment