Monday, March 14, 2011

Israel bina penempatan haram baru

SH: "


BAITULMAQDIS - Israel mengumumkan mereka akan tetap membina ratusan rumah haram baru di Tebing Barat, semalam, iaitu sehari selepas serangan yang dilakukan oleh penduduk Palestin yang turut mengorbankan lima ahli keluarga penduduk Israel.

Perdana Menteri. Benjamin Netanyahu mengadakan sidang khas, kelmarin bersama dengan jawatankuasa menteri untuk meluluskan pembinaan rancangan penempatan itu dan menyatakan secara terbuka bahawa serangan tersebut tidak akan dapat menghalang projek pembinaan penempatan Yahudi di Tebing Barat.

Jurucakap pejabat Netanyahu mengeluarkan kenyataan bahawa para menteri memutuskan untuk membenarkan pembinaan ratusan unit rumah di kawasan penempatan tersebut.

Keputusan itu dijangka akan mengejutkan negara antarabangsa dan menyukarkan Palestin untuk memulihkan rundingan damai untuk membekukan projek itu selepas Netanyahu enggan melanjutkan persetujuan bersama selama 10 bulan yang berakhir November lalu.

Mahkamah Dunia mengisytihar penempatan Israel di Tebing Barat yang menjadi wilayah perang pada 1967, adalah sebagai penempatan haram."

No comments:

Post a Comment