Thursday, March 31, 2011

Empangan Timah Tasoh dibuka





Hujan sejak awal pagi menyebabkan air di Empangan Timah Tasoh, Kangar, Perlis terus berada pada tahap membimbangkan.


KANGAR 30 Mac – Kesemua enam pintu air di Empangan Timah Tasoh, Beseri, dekat sini terpaksa dibuka bagi mengawal paras air di Perlis berikutan banjir yang melanda negeri ini, semalam.
Bagaimanapun, banjir yang melanda seluruh negeri ini ditakrifkan sebagai banjir kilat dan keadaan dijangka pulih berikutan hujan berterusan sejak semalam telah berhenti petang ini.
Setakat ini, seramai 2,386 penduduk terpaksa ditempatkan di 25 pusat pemindahan banjir di seluruh negeri.
Setiausaha Kerajaan Negeri Perlis, Datuk Azizan Hamid memberitahu, banjir kali ini berlaku disebabkan fenomena tekanan rendah di Teluk Siam, Thailand yang mengakibatkan hujan luar biasa berlaku di Perlis sehingga mencatat bacaan 130 milimeter.
“Biasanya, hujan hanya mencatatkan bacaan purata 20 hingga 30 milimeter tetapi kali ini disebabkan fenomena di Teluk Siam, ia agak luar biasa sehingga menyebabkan paras air naik di Perlis tetapi kita menyifatkannya sebagai banjir kilat,” kata beliau.
Beliau berkata demikian pada sidang media mengenai banjir di Bilik Gerakan Banjir di Kompleks Dewan Undangan Negeri (DUN) Perlis di sini, petang ini.
Azizan berkata, keadaan tersebut menyebabkan beberapa kawasan rendah di Perlis termasuk di ibu negeri ini dinaiki air.
“Namun, ia berbeza daripada banjir besar melanda negeri ini pada November lalu, yang mengakibatkan peningkatan paras air mendadak sehingga menenggelamkan seluruh negeri,” tambah beliau.
Sementara itu, jurucakap Jabatan Pelajaran Perlis berkata, enam buah sekolah ditutup hari ini berikutan banjir yang melanda.
Ia adalah Sekolah Kebangsaan (SK) Padang Melangit, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Syed Hassan, SK Bukit Keteri, SK Bintong, SK Abi dan SMK Datuk Sheikh Ahmad.
“Murid di 26 sekolah melibatkan 14 SK dan 12 SMK pula dibenarkan pulang pagi ini disebabkan banjir,” katanya.
Jurucakap berkenaan menambah, operasi sekolah terbabit akan berjalan seperti biasa sebaik sahaja keadaan kembali seperti sediakala.

No comments:

Post a Comment