Monday, March 21, 2011

Operasi awal berjaya


WASHINGTON: Peringkat permulaan operasi antarabangsa untuk menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya dikatakan berjaya.
Serentak dengan itu serangan tentera kerajaan terhadap Benghazi yang dikuasai pemberontak sudah terhenti.

Pemerintah kanan tentera Amerika Syarikat, Michael Mullen memberitahu program ‘This Week’ terbitan ABC, tentera Libya yang setia kepada Gaddafi tidak lagi mara ke Benghazi.

Kenyataan itu dibuat selepas Amerika Syarikat melancarkan serangan terhadap pertahanan udara kerajaan Muammar Gaddafi dalam apa yang disifatkan oleh Presiden Barack Obama sebagai ‘tindakan ketenteraan yang terhad.’ Kapal perang Amerika Syarikat dan sebuah kapal selam Britain melancarkan sekurang-kurangnya 110 peluru berpandu Tomahawk terhadap Libya dengan mensasarkan peluru peluru berpandu anti pesawat dan radarnya. Laksamana William Gorney memberitahu wartawan di Pentagon, peluru berpandu itu mengena lebih 20 sistem pertahanan bersepadu udara dan kemudahan pertahanan lain.” Sebelum itu, tiga pesawat pengebom stealth B-2 Amerika menggugurkan 40 bom terhadap sebuah lapangan terbang utama Libya dalam usaha memusnahkan pasukan tentera udara negara itu.

Secara keseluruhan, 19 pesawat Amerika Syarikat, termasuk kapal terbang pengebom stealth itu mengambil bahagian dalam serangan berkenaan, menurut Markas Afrika Amerika Syarikat yang berpangkalan di Jerman. - AFP
metro

No comments:

Post a Comment