Monday, March 21, 2011

Orang kanan Muammar Gaddafi


SAIF al-Islam Gaddafi: Dilahirkan pada 1972, paling terkenal di antara anak Muammar Gaddafi sebaia pemimpin sayap permodenan dalam keluarganya. Pada asalnya mengikuti kursus kejuruteraan tetapi menulis tesis untuk ijazah falsafahnya di London School of Economics mengenai Peranan Masyarakat Dalam Pendemokrasian.
SAADI Gaddafi: Dilahirkan pada 1973, Pernah terkenal sebagai pemain bola sepak profesional di Malta dan Itali tetapi muncul semula sebagai ketua sebuah pasukan khas tentera Libya. Juga memainkan peranan utama dalam mematahkan kebangkitan rakyat negara itu.

MUTTASIM Gaddafi: Dilahirkan pada 1977, Mutassim ialah anak keempat Gaddafi tetapi mungkin yang paling berpengaruh. Bekas pegawai tentera, dia kini menjadi Penasihat Keselamatan Kebangsaan bapanya.


KHAMIS Gaddafi: Umur tidak diketahui. Menjalani latihan di Russia, Khamis dipercayai oleh bapanya untuk mengetuai pasukan elit tentera Libya, Briged Khamis yang menjadi barisan depan dalam serangan terhadap kebanyakan kawasan yang dikuasai pemberontak.


MOUSA Kusa, 62: Dia adalah penasihat utama Gaddafi mengenai hubungan luar. Bekas duta ke London dan ketua perisikan asing, Moussa kini ialah Menteri Luar, yang dilihat sebagai penurunan pangkat.


ABDULLAH al-Senussi, 61: Ketua Keselamatan Dalam Negeri yang sering dianggap sebagai sekutu paling rapat Gaddafi serta adik iparnya. Kedudukan dan peranannya ketika ini tidak ketahui. Ada laporan yang mendakwa dia dipecat dan ditembak mati.

No comments:

Post a Comment