Wednesday, April 20, 2011

Tiada bukti keganasan tentera Gaddafi

TRIPOLI - Sebuah badan bukan kerajaan (NGO) dari Britain mendakwa tiada sebarang bukti menunjukkan tentera Libya yang setia kepada pemimpin negara itu, Muammar Gaddafi menyerang penunjuk perasaan.


Penemuan mengejutkan itu bertentangan dengan kecaman kepada rejim Gaddafi oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang mendakwa pemimpin itu menggunakan tindakan keganasan terhadap pemberontak.


Seramai 13 anggota NGO yang terdiri daripada aktivis hak asasi manusia, pembuat filem dan aktivis politik melawat Libya, minggu lalu, namun tidak dapat dipastikan pihak yang membiayai lawatan itu.


Dalam laporannya, kumpulan itu mendakwa dapat mengaitkan kematian penduduk Libya dengan pengeboman pasukan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato) tetapi tiada sebarang bukti menunjukkan keganasan oleh pemerintahan Libya.


Kelmarin, kerajaan Gaddafi sekali lagi menuntut pakar asing bebas melawat Libya untuk menyiasat dakwaan keganasan terhadap orang awam di negara itu.


Libya juga bersetuju membenarkan PBB menghantar pasukan bantuan kemanusiaan ke bandar Misrata yang kini sedang menjadi rebutan kerajaan dan pemberontak.

No comments:

Post a Comment