Sunday, May 8, 2011

Fazren kahwin ikut cara Melayu lama



Fazreen bersama pasangannya, Sharifah Marlina Asyikin Syed Hasan.


SHAH ALAM 7 Mei - Pelakon drama bersiri Spa Q, Mohd. Fazren Mohd. Rafi memilih konsep kenduri cara kampung untuk majlis resepsi perkahwinan dengan pasangannya, Sharifah Marlina Asyikin Syed Hasan biarpun ia cuma diadakan di sebuah dewan di sini hari ini.
Mohd. Fazren atau lebih dikenali sebagai Fazren, 26, berkata, pada majlis persandingannya dengan Marlina Asyikin, 25, para hadirin bukan sahaja disajikan dengan makanan tradisional Melayu seperti ubi kayu rebus, malah dekorasi pelamin juga seperti berada dalam istana kesultanan Melayu zaman silam.
"Saya sengaja memilih konsep ini bagi mengembalikan semula nostalgia kenduri kahwin orang Melayu zaman dulu. Antaranya saya selitkan acara joget lambak dan acara menabur duit syiling kepada kanak-kanak yang berusia 12 tahun ke bawah," katanya.
Mohd. Fazren yang berasal dari Klang, Selangor berharap konsep perkahwinan itu terus dihidupkan memandangkan kebanyakan majlis perkahwinan orang Melayu sekarang lebih banyak dipengaruhi oleh elemen kontemporari yang boleh menyisihkan budaya kaum itu.
Majlis resepsi itu diadakan selepas pasangan terbabit melangsungkan pernikahan mereka pada 1 Mei lalu di Batu Gajah, Perak dengan mas kahwin RM101.

No comments:

Post a Comment