Monday, May 23, 2011

Kereta Aston Martin dilelong AS$377,000



Contoh model Aston Martin yang dilelong di Newport Pagnell, Buckinghamshire, England, semalam. – Agensi


LONDON 22 Mei – Dua buah kereta Aston Martin sama seperti yang digunakan oleh Putera William dan Kate Middleton semasa perkahwinan mereka berjaya dijual dalam acara lelong kereta klasik di Newport Pagnell, Buckinghamshire, malam tadi.
Kedua-dua kereta tersebut yang merupakan model DB6 berwarna hitam dan platinum, masing-masing dilelong pada harga AS$377,000 (RM1.2 juta).
Walaupun kedua-dua kereta tersebut berada di bawah nilai jangkaan ketika pra-lelong, namun jualan Bonhams menunjukkan peningkatan permintaan terhadap kereta buatan tangan itu.
Pengasas Kumpulan Automobil Bersejarah Antarabangsa (HAGI), Dietrich Hatlapa berkata, sekurang-kurangnya dua jutawan telah membeli Aston Martin dalam masa tiga atau empat tahun lalu.
“Perkahwinan William dan Kate mengesahkan kereta tersebut (Aston Martin) sebagai Perlembagaan British,” kata Hatlapa.
Dalam pada itu, replika kereta Aston Martin model V8 Volante yang dipandu oleh aktor Timothy Dalton dalam filem James Bond 1987, The Living Daylights, berjaya dilelong pada harga AS$279,130 (RM840,181).
Model kereta yang mencatat nilai lelong tertinggi adalah siri Aston Martin DB4, V Vantage 4.2 liter yang dijual pada harga AS$823,596 (RM2.5 juta).
Sementara itu, acara tersebut berjaya meraih kutipan lelong berjumlah AS$9.7 juta (RM29.3 juta) dan sebanyak 43 daripada 45 kereta yang dilelong berjaya dijual. – Agensi

No comments:

Post a Comment