Thursday, May 19, 2011

Rachel Corrie kekurangan makanan, air


KAPAL The Spirit of Rachel Corrie  (atas) terpaksa berlabuh di kawasan menunggu berdekatan Pelabuhaan Al Arish lebih 48 jam selepas diiringi pihak berkuasa Mesir dalam misi menghantar bantuan kemanusiaan ke Palestin.
KAPAL The Spirit of Rachel Corrie (atas) terpaksa berlabuh di kawasan menunggu berdekatan Pelabuhaan Al Arish lebih 48 jam selepas diiringi pihak berkuasa Mesir dalam misi menghantar bantuan kemanusiaan ke Palestin.

Pasukan evakuasi tingkat usaha keluarkan mangsa terkandas
BEKALAN makanan dan air bersih semakin terhad di atas kapal kargo The Spirit of Rachel Corrie yang kini telah tiga hari terkandas di Pelabuhan Al Arish, sejak Isnin lalu.
Bekalan air bersih bagi kegunaan harian seperti mandi, memasak dan tujuan lain atas kapal kargo itu tinggal empat tan dan dijangka bertahan selama dua hingga tiga hari saja lagi.
Bagaimanapun, semua 12 krew dan penumpang, termasuk tujuh rakyat Malaysia yang berlabuh kira-kira satu batu nautika dari pelabuhan berada dalam keadaan sihat dan selamat walaupun sedikit tertekan.

Wartawan New Straits Times (NST), Iskandar Bendahara ketika dihubungi, berkata mereka kehabisan bekalan makanan segar dan kini bergantung kepada bekalan makanan sejuk beku yang dibawa dari Pelabuhan Piraeus, Greeek.

“Makanan mungkin bertahan dua hingga tiga hari lagi. Sama dengan air, kami mandi tapi jarang-jarang (untuk jimat air),” katanya yang turut dimaklumkan mengenai usaha wakil Kedutaan Malaysia di Mesir yang kini bertungkus-lumus untuk membolehkan kapal kargo itu berlabuh dan menurunkan penumpang serta memunggah keluar barangan.

Pasukan evakuasi Kedutaan Malaysia di Mesir diketuai Menteri Penasihat kedutaan, Saharuddin Hassan, sedang berusaha untuk menghantar bekalan makanan kepada kapal itu, namun masalah birokrasi di pelabuhan menyulitkan keadaan.
Derek Graham, aktivis keamanan dari Ireland yang berada atas kapal itu juga cuba memanggil nelayan berdekatan untuk membeli makanan segar sejak kelmarin, namun gagal kerana masalah komunikasi dan kedudukan kapal kargo yang jauh.

Isnin lalu, kapal kargo misi kemanusiaan tajaan Yayasan Keamanan Global Perdana (PGPF) yang membawa bantuan kemanusiaan ke Palestin, iaitu paip UPVC sepanjang 7.5 km, dipintas dan ditembak dua bot peronda Israel yang memaksa mereka berundur ke perairan Mesir selepas berjaya memasuki zon selamat Palestin di perairan Semenanjung Gaza di sini.

Kapal misi kemanusiaan itu berlepas dari Pelabuhan Piraeus, Greek, Rabu lalu bertujuan memecahkan kepungan laut rejim Tel Aviv ke atas wilayah Gaza sejak 2007.

Sehingga berita ini ditulis, kapal kargo yang turut membawa dua aktivis keamanan Ireland, dua krew warga India dan seorang wartawan Kanada, masih belum menerima kebenaran untuk berlabuh kerana masalah dokumentasi.

Sementara itu, cadangan untuk berlabuh bagi menurunkan penumpang dan memunggah barang keluar serta menghantarnya ke Gaza melalui sempadan Rafah tidak dapat dilaksanakan selagi belum mendapat kelulusan Kementerian Luar Mesir di Kaherah.

Saharuddin berkata, pihak kedutaan telah menghantar nota rasmi ke kementerian berkenaan bagi mempercepatkan kelulusan kapal itu berlabuh dan menjalankan urusan berkaitan.

Katanya, Duta Malaysia ke Mesir, Datuk Dr Mohd Fakhrudin Abdul Mukti juga menghubungi Penolong Timbalan Menteri Kementerian Luar Mesir bagi Hal Ehwal ASEAN dan Asia Tenggara, Salwa Mauhid dan Penolong Timbalan Menteri Kementerian Luar Mesir (Hal Ehwal Asia), Dr Mohamad Hegazi untuk mempercepatkan proses kelulusan. 

No comments:

Post a Comment