Monday, June 27, 2011

AJK Masjid Bandaraya, Likas menghalau pemuda bersolat


Blog Dewan Pemuda Pas kawasan Sepangar dalam entrinya menunjukkan rasa kesal dengan sikap angkuh salah seorang AJK Masjid Bandaraya, Likas, Kota Kinabalu yang menghalau seorang pemuda daripada menunaikan solat di masjid itu semata-mata kerana pemuda tersebut memakai baju BERSIH.

Menurutnya lagi, kejadian itu dapat dilihat oleh seluruh ahli kariah yang turut sama bersolat di masjid
tersebut.

Pemuda yang tidak mahu namanya dikenali itu, sememangnya sering menunaikan solat di masjid tersebut telah dihalau keluar dari masjid selepas selesai menunaikan solat maghrib.


Pemuda itu turut dituduh munafik oleh AJK masjid tersebut yang di kenali sebagai Hj Paiman. Bukan sekadar dilemparkan dengan kata-kata kesat bahkan turut ditolak dengan kasar.

"Situasi yang memalukan ini akhirnya dileraikan oleh salah seorang ahli kariah yang masuk campur. Ahli
kariah itu dengan nada yang tegas telah menegur AJK masjid tersebut kerana sikapnya yang memalukan itu. Beliau membela pemuda tadi, dan memarahi AJK masjid tersebut kerana menghalau anak muda dari
bersolat semata-mata kerana mamakai baju BERSIH.


Menurut Dewan Pemuda Pas kawasan Sepangar, perkara ini tidak sepatutnya berlaku. Sehubungan dengan itu, DPP Sepangar menggesa agar Jawatankuasa Masjid Bandaraya segera mengambil tindakan terhadap AJK masjid tersebut di atas sikap beliau yang merosakan imej Masjid Bandaraya yang sememangnya terkenal dikalangan para pengunjung dan pelancong.

Manakala mengenai himpunan BERSIH yang akan diadakan pada 9 Julai nanti, DPP Sepangar menyeru
seluruh rakyat Sabah agar berpakaian berwarna kuning dan keluar ke bandar beramai-ramai bersama
keluarga masing-masing, katanya lagi dalam blog tersebut.




Sumber daripada blog Dewan Pemuda Pas SepanggarSH

No comments:

Post a Comment