Tuesday, June 7, 2011

Simpang Aring laluan maut

SIMPANG Tiga Aring kerap berlaku kemalangan kerana  laluan sempit dan lampu jalan tidak berfungsi.
SIMPANG Tiga Aring kerap berlaku kemalangan kerana laluan sempit dan lampu jalan tidak berfungsi.
Penduduk dakwa JKR abai kerosakan pembahagi jalan sejak tahun lalu

CHIKU: Lebih setahun kerosakan pada pembahagi jalan dan lampu di 'simpang tiga maut' di bandar ini, tidak dibaiki pihak berkuasa sehingga menimbulkan kebimbangan penduduk kerana risiko kemalangan amat tinggi.

Penduduk menggelarkan Simpang Tiga Aring, di sini sebagai simpang tiga maut berikutan kerap berlaku kemalangan di kawasan itu.
Pada Khamis lalu, empat kemalangan berlaku di simpang tiga terbabit termasuk satu membabitkan kemalangan maut membabitkan seorang jururawat Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.
Seorang pengguna, Salleh Ahmad, 58, mendakwa jalan di kawasan Simpang Tiga Aring itu sempit selepas Jabatan Kerja Raya (JKR) membina pembahagi jalan dua tahun lalu dan masalah menjadi lebih buruk apabila ada pengguna jalan raya meletak kenderaan.

Katanya, pengguna sebelum ini pernah meminta JKR supaya membaik pulih pembahagi jalan dan lampu jalan yang tidak berfungsi, namun keadaan masih begitu.

“Pembahagi jalan yang dibina itu sebahagian besarnya sudah rosak teruk akibat berulang kali dirempuh kenderaan termasuk treler balak, tetapi sampai sekarang JKR masih membisu untuk melakukan kerja membaik pulih.

“Daripada enam tiang lampu jalan yang dipasang, kini hanya tinggal satu selepas beberapa kali dirempuh kenderaan terbabas,” katanya yang mahu masalah itu diselesaikan segera.
Hasbullah Husin, 45, berkata simpang tiga itu tidak sepatutnya dibina pembahagi jalan kerana ia menjadikan keadaan sempit dan sukar bagi kenderaan berat memasuki lorong terbabit, malah ada yang terbalik kerana gagal dikawal.

“Saya hairan dengan JKR itu yang tidak hirau langsung aduan pengguna berhubungan kerosakan yang berlaku di simpang tiga berkenaan terutama pembinaan lampu jalan,” katanya.
Berita Harian Online | Simpang Aring laluan maut

No comments:

Post a Comment