Thursday, June 2, 2011

Tindakan Ahmadinejad pangku jawatan dikecam


TEHERAN: Parlimen Iran berkata Presiden Mahmoud Ahmadinejad, mengambil tindakan menyalahi undang-undang apabila mengisytiharkan dirinya sebagai pemangku menteri minyak dan merujuk kes itu kepada pengadilan, langkah yang dilihat meningkatkan tekanan agar beliau melepaskan jawatannya.


Anggota parlimen yang kerap bertelagah dengan Ahmadinejad berhubung beberapa dasar utama, mengundi meluluskan satu laporan jawatan kuasa tenaga yang mendapati tindakan beliau ‘jelas menyalahi peraturan’ lapor agensi berita separuh rasmi Mehr, semalam.
Bulan lalu, Ahmadinejad memecat Menteri Minyak Massoud Mirkazemi, sebagai sebahagian daripada satu rancangan untuk menggabungkan beberapa kementerian untuk mengurangkan jumlahnya daripada 21 kepada 17, sekali gus menimbulkan kemarahan golongan konservatif yang memerintah.
Presiden mempunyai kuasa untuk memecat menteri dan melantik pemangku bagi tempoh hingga tiga bulan sebelum mendapatkan pandangan parlimen. Ahmadinejad berkata tiada pihak patut terkejut dengan rombakan yang sudah dicadangkan sejak beberapa lama.

Bagaimanapun tindakan beliau mengisytiharkan dirinya sebagai pemangku menteri minyak dilihat sebagai cubaan untuk memperkukuh kuasa dan cengkaman terhadap hasil minyak dan cabaran kepada satu lagi pihak dalam kerajaan di republik itu.

“Tindakan menyalahi undang-undang dan terburu-buru ini akan menjejaskan kepentingan Republik Islam Iran pada peringkat antarabangsa. Presiden Ahmadinejad sebagai menteri minyak mengeluarkan beberapa arahan dan akan terus memberi arahan yang jelas menunjukkan campur tangan salah dengan sumber kewangan kerajaan,” kata laporan jawatankuasa itu.

Majlis Syura yang menjadi badan pemerhati perlembagaan Iran sebelum ini berkata tindakan Ahmadinejad mengambil alih kementerian minyak adalah tidak sah. – Reuters

Berita Harian Online | Tindakan Ahmadinejad pangku jawatan dikecam

No comments:

Post a Comment