Wednesday, August 24, 2011

Kerajaan Julia Gillard tergugat



CANBERRA 23 Ogos – Polis Australia hari ini melancarkan siasatan ke atas seorang anggota Parlimen kerajaan berhubung dakwaan beliau menggunakan kad kredit kesatuan untuk membayar khidmat pelacur, kes yang boleh meruntuhkan kerajaan Perdana Menteri Julia Gillard, jika wakil rakyat itu didapati bersalah.
Mengikut tinjauan, Gillard daripada Parti Buruh menjadi Perdana Menteri dengan kelebihan satu kerusi dan atas sokongan seorang anggota Parlimen Parti Hijau serta tiga ahli Parlimen bebas, dijangka tewas jika pilihan raya diadakan sekarang.
Ahli Parlimen Craig Thomson daripada Parti Buruh yang juga merupakan bekas ketua kesatuan kesihatan menafi sekeras-kerasnya menggunakan kad kredit kesatuan untuk membayar khidmat pelacur sebelum beliau dipilih menjadi wakil rakyat.
Menurut beliau, tandatangannya telah dipalsukan oleh seorang teman.
Media tempatan diketuai Sydney Morning Herald melaporkan keterangan penggunaan kad kredit itu untuk mendapatkan perkhidmatan teman sosial tetapi tidak secara langsung mengaitkannya dengan Thomson.
Gillard dalam pada itu memberi sokongan kuat kepada Thomson yang mungkin dikenakan hukuman minimum penjara setahun jika didapati bersalah, sekali gus akan menyebabkan beliau kehilangan kerusi di Parlimen.
Ia juga akan memaksa pilihan raya kecil diadakan dengan Parti Buruh yang tidak popular terpaksa bergelut untuk menang ekoran kecaman terhadap dasar cukai karbon dan lombong.
Menurut polis, mereka kini menyiasat kes itu selepas seorang ahli politik pembangkang memberi maklumat mengenai Thomson.
“Siasatan kini merujuk kepada penilaian dalaman untuk menentukan sama ada berlaku kesalahan jenayah,” kata polis negeri New South Wales dalam satu kenyataan. – REUTERS, utusan

No comments:

Post a Comment