Wednesday, August 3, 2011

William, Kate guna tambang murah

SEMUA PENUMPANG SAMA...syarikat penerbangan Flybe tidak menyediakan tempat duduk kelas pertama.
SEMUA PENUMPANG SAMA...syarikat penerbangan Flybe tidak menyediakan tempat duduk kelas pertama.



KETEPI HAK ISTIMEWA...William dan Kate jalani prosedur biasa sebelum dibenar menaiki pesawat pulang ke Manchester.
KETEPI HAK ISTIMEWA...William dan Kate jalani prosedur 
biasa sebelum dibenar menaiki pesawat pulang ke Manchester.

LONDON: Nampaknya majlis perkahwinan menyebabkan pelbagai pihak menanggung beban kewangan.
Kesan perbelanjaan besar bukan saja dirasai pasangan pengantin, malah sanak-saudara dan tetamu mereka, termasuk di kalangan keluarga bangsawan.

Semalam, orang ramai terkejut melihat tiga anggota keluarga diraja Britain menggunakan perkhidmatan penerbangan tambang murah untuk pulang dari majlis perkahwinan Zara Phillips dan Mike Tindall di Edinburgh.

Dalam penerbangan sejam itu, penumpang pesawat Flybe terperanjat melihat pasangan Duke dan Duchess of Cambridge - Putera William dan Kate Middleton - menyertai mereka ke Manchester.

Difahamkan, pasangan diraja terbabit menaiki pesawat itu diiringi pengawal peribadi tetapi mereka tetap melalui prosedur biasa, termasuk menjalani pemeriksaan keselamatan.

Sementara itu, adik William, Putera Harry, memilih satu lagi syarikat penerbangan tambang murah, EasyJet, pulang ke London.

Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan di mana Harry mendarat, sama ada di Stansted, Gatwick atau Luton.Juruterbang helikopter berusia 26 tahun itu turut menjalani prosedur biasa di lapangan terbang, termasuk membayar 10 (RM48) untuk beg serta 16.50 (RM79.42) untuk tiket. Tindakan keluarga bangsawan Britain itu pasti mendapat sambutan baik di kalangan pembayar cukai yang sentiasa bersusah-payah bekerja untuk menyara hidup ketika kos barangan keperluan harian dan petrol meningkat.Ketiga zaman gawat, Ratu Elizabeth menggesa keluarganya berhemat berbelanja dan mengelak daripada menunjuk-nunjuk.Namun tidak semua bertindak begitu.Putera Andrew - dikenali kerana sikapnya suka membelanjakan wang pembayar cukai - terus menggunakan helikopter istana bagi menghadiri satu demi satu majlis pertunangan.William dan Kate dipercayai duduk bersama orang awam kerana pesawat Flybe tidak menyediakan kerusi kelas pertama. - DMhttp://www.hmetro.com.my

No comments:

Post a Comment