Wednesday, October 26, 2011

Bekas jururawat warga Jepun edar syabu 3.5 kilogram dihukum mati

SHAH ALAM 25 Okt. - Seorang bekas jururawat warganegara Jepun dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah mengedar dadah jenis methamphetamine atau syabu seberat 3.5 kilogram, dua tahun lalu.

Hakim Datuk Siti Mariah Ahmad menjatuhkan hukuman itu terhadap Mariko Takeuchi, 37, selepas berpuas hati bahawa tertuduh gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah semasa memberi keterangan membela diri.

Mariko yang berjaket coklat muda dan berseluar jeans biru terus menangis teresak-esak apabila dimaklumkan tentang hukuman itu oleh seorang jurubahasa Jepun.

Dia juga dilihat menggelengkan kepala beberapa kali apabila cuba ditenangkan serta diminta memperlahankan tangisannya yang agak kuat oleh anggota polis memandangkan mahkamah masih bersidang.

Beberapa media asing dan wakil dari Kedutaan Jepun di Malaysia turut dilihat menghampiri Mariko sebelum wanita itu dibawa keluar menggunakan laluan bahagian belakang mahkamah.

Sementara itu, Hakim Siti Mariah dalam penghakimannya menyifatkan pembelaan tertuduh bahawa dia ke Dubai untuk berjumpa seorang lelaki bernama Alex dan mengambil wang bagi pihak kawan baiknya yang juga teman wanita lelaki itu adalah tidak logik.

Beliau turut mendapati keterangan Mariko bahawa dia berulang alik dari Kuala Lumpur ke Dubai sebanyak lima kali antara September dan Oktober 2009 dengan alasan tambang penerbangan itu lebih murah berbanding tinggal di Dubai, tidak dapat diterima serta mencurigakan.

Begitu juga tindakan tertuduh yang bersetuju menolong membawa beg milik rakan Alex yang tidak diketahui namanya tanpa sebarang syak sedangkan beg tersebut mempunyai berat yang luar biasa walaupun hanya dikatakan berisi pakaian.

Katanya, keterangan pembelaan tertuduh hanya rekaan dan tidak munasabah tanpa sebarang keterangan sokongan apabila dia gagal memanggil kawan baiknya untuk memberi keterangan sedangkan wanita itu tidak perlu takut kerana dia tiada kaitan dengan beg yang mengandungi dadah.

''Mahkamah tidak dapat menolak bahawa aktiviti keluar masuk tertuduh antara Dubai dan Kuala Lumpur sebanyak lima kali adalah dengan tujuan tertentu. Wang yang dibelanjakan untuk berulang alik lebih baik diberikan kepada kawan baiknya.

''Mahkamah juga tidak dapat menerima keterangan tertuduh bahawa beg itu tidak berkunci. Tidak ada sebab untuk saksi dalam kalangan pihak penguatkuasaan berbohong atau menganiaya tertuduh apabila mengatakan melihat dia yang membuka mangga (beg).

''Juga tidak munasabah untuk tertuduh menaiki penerbangan antarabangsa tanpa mengunci beg,'' kata beliau.

Mariko didakwa mengedar 3,493 gram methamphetamine di Kaunter Pemeriksaan Kastam D, Unit Khas Penumpang T, Balai Ketibaan Antarabangsa, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang dekat sini pada pukul 9.55 malam, 30 Oktober 2009.

Wanita yang berasal dari Tokyo itu dibicarakan mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan-Timbalan Pendakwa Raya, Gan Peng Kun dan Aimie Yusreena Yunus manakala Mariko diwakili peguam Mohd. Rafik Rahem.

Sepanjang perbicaraan, pihak pendakwaan memanggil enam orang saksi manakala hanya tertuduh memberi keterangan bagi pihak pembelaan.

Utusan Malaysia Online - Mahkamah:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment