Wednesday, October 26, 2011

Peserta tidak tahu terlibat dalam projek

KUALA LUMPUR 25 Okt. - Seramai tiga peserta projek peningkatan ekonomi yang dilaksanakan Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK), Terengganu pada 2008 tidak mengetahui bahawa mereka terlibat dalam projek itu.

Jabatan Audit Negara menerusi Laporan Ketua Audit Negara 2010 melaporkan, tiga peserta itu juga memaklumkan bahawa pihak Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri (PPPN) dan YPK Terengganu tidak pernah membuat lawatan ke rumah mereka atau menerima sebarang bantuan.

''Bagaimanapun, semakan audit mendapati YPK Terengganu dan peserta telah mengesahkan penerimaan barangan, peralatan dan ternakan bernilai RM29,430 dan dibayar penuh oleh PPPN Terengganu.

''Selain itu, tanda tangan yang terdapat pada akuan penerimaan tersebut juga berbeza dengan tanda tangan sebenar peserta dan adalah dikhuatiri dipalsukan," jelas laporan itu.

Menurut laporan itu lagi, tiga projek yang tidak diketahui oleh peserta tersebut adalah pertukangan rumah di Setiu membabitkan kos projek sebanyak RM10,000, projek ternakan lembu juga di Setiu (RM9,460) dan projek membuat kuih di Besut (RM9,970).

Sehubungan itu, jabatan itu berpendapat, siasatan terperinci perlu dilakukan ke atas projek yang berkaitan dan tindakan sewajarnya perlu diambil ke atas pihak yang bertanggungjawab.

Utusan Malaysia Online - Laporan Khas:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment