Sunday, January 22, 2012

Bekas Duta AS ramal PRU13 'lebih dekat'



WARTAWAN SINAR HARIAN
January 22, 2012
SHAH ALAM - Bekas Duta Amerika Syarikat (AS) ke Malaysia, John R Malott meramalkan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan diadakan lebih awal daripada diramalkan, sebelum Jun ini kerana Umno mahu mengelakkan banyak masalah jika menunggu lebih lama.

"Saya rasa ia akan menjadi lebih dekat daripada lewat. Semakin lama Umno tunggu, semakin banyak masalah akan timbul dan semakin banyak masa untuk pembangkan merangka kempen mereka," katanya dalam temu bual dengan Malaysia Chronicle.
Mac ini genap empat tahun pilihan raya umum 2008 diadakan.

Selepas beberapa spekulasi bahawa PRU13 akan diadakan, antara Mei dan Disember lalu meleset, ramai beranggapan pilihan raya umum akan diadakan seawal Jun. Spekulasi baru ini mengambil kira keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membebas dan melepaskan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwat, awal bulan ini. Satu lagi pertimbangan ialah isu kontroversi projek Pusat Fidlot Kebangsaan.

Malott berkata, beliau juga meramalkan 2012 akan menjadi tahun yang paling penting dan juga menarik dalam sejarah politik Malaysia.

"Ada orang berseloroh mengatakan jangan sesekali meramalkan masa depan.

"Saya tidak tahu apa yang akan berlaku tetapi saya pasti 2012 akan menjadi tahun yang paling penting dan juga menarik dalam sejarah politik Malaysia," katanya lagi.

No comments:

Post a Comment