Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat
KOTA BHARU – Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sedia mengisytiharkan hartanya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika peraturan meminta berbuat demikian.
Mursyidul Am Pas itu berkata, isu pengisytiharan harta sudah lama dibangkitkan, namun ia tidak pernah menjadi kenyataan sebaliknya rasuah terus berlaku.
“Berapa puluh tahun dah saya dengan isu ini, tapi rasuah terus berlaku, kalau wajib isytihar, saya isytihar tapi yang utamanya ialah kita yang menumpang di bumi ALLAH SWT ini, mesti bertakwa kepadanya.
“Takwa adalah kunci untuk manusia bergerak mengikut kehendak ALLAH, kalau hakim atau polis tidak bertakwa contohnya, maka terlibatlah dengan rasuah.
“Tapi saya tak ada harta, isytihar apa yang ada sajalah, ada tanah sekeping dua peninggalan orang tua dulu,” katanya kepada media selepas menyempurnakan Majlis Penyampaian Watikah Pelantikan Penghulu Negeri Kelantan di Pusat Tarbiyah Islamiyah Kelantan (Putik) dekat sini, hari ini.
Sebelum ini, Naib Presiden Pertubuhan Angkatan Generasi Muda Melayu Kelantan (Agenda), Arif Hakimi Zulkifli yang mendesak Nik Aziz dan keluarganya, supaya mengisytiharkan aset mereka kepada SPRM bagi memastikan mereka benar-benar telus dan bersih daripada kegiatan rasuah.
Minggu lalu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Exconya dilaporkan mengisytiharkan harta bagi menunjukkan ketelusan dalam pentadbirannya.
Sementara itu, Presiden Ransparency International Malaysia (TI-M) Datuk Paul Low juga dilaporkan berkata, selain hakim, semua kakitangan awam sama ada kerajaan, pembangkang atau bebas perlu mengisytiharkan harta masing-masing.
Nik Aziz berkata, sekiranya pengisytiharan harta wajib berlandaskan undang-undang, beliau juga akan meminta semua Exco Kerajaan Negeri berbuat demikian.