Monday, February 20, 2012

Bantah pembelian jet untuk Presiden Indonesia

JAKARTA: Orang ramai semalam menyuarakan bantahan terhadap tindakan kerajaan membeli Jet Bisnes Boeing (BBJ) 2 yang dirancang untuk digunakan sebagai pesawat presiden.

Aktivis Pakatan Bajet Negara Untuk Kebajikan Rakyat, Beny Dikty Sinaga berkata, Presiden Indonesia sepatutnya menggunakan pesawat milik syarikat penerbangan kebangsaan, Garuda, sebagai pengangkutan udara supaya wang yang dibelanjakan untuk perjalanannya boleh dikembalikan kepada negara.


Menurutnya, perbelanjaan menyewa pesawat itu bergantung kepada kekerapan perjalanan dan kerana itu, kerajaan tidak perlu menanggung perbelajaan ketika pesawat tidak digunakan.

Benny turut menyelar keputusan kerajaan membeli pesawat Boeing dan tidak pesawat buatan tempatan yang dikeluarkan oleh PT Dirgantara Indonesia.


“Keputusan itu bertentangan dengan kempen yang dilancarkan kerajaan supaya rakyat mengutamakan barangan keluaran syarikat tempatan,” katanya.


BBJ 2 dijual pada harga RM176 juta dan dibayar oleh kerajaan Indonesia secara berperingkat-peringkat dalam masa setahun.

Kerajaan Indonesia membuat pembayaran terakhir sebanyak RM111 juta Januari lalu dan pesawat itu diserahkan pada 21 Januari di pangkalan Boeing di Seattle, Amerika Syarikat.


Ia akan siap untuk digunakan oleh Presiden Susili Bambang Yudhoyono dan pembantunya pada Ogos 2013. - JP


myMetro | Bantah pembelian jet untuk Presiden Indonesia:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment