Friday, May 18, 2012

Perdana Menteri Perancis bentuk Kabinet



Menteri Kesihatan Perancis, Marisol Touraine (kanan) bersalaman dengan penggantinya, Xavier Bertrand sejurus beliau tiba di Kementerian Kesihatan di Paris bagi menghadiri majlis penyerahan tugas, semalam. - AFP
PARIS 17 Mei - Perdana Menteri baru Perancis, yang dilantik semalam, Jean-Marc Ayrault membentuk Kabinetnya hari ini dengan separuh daripada mereka terdiri daripada tokoh wanita.
Presiden, Francois Hollande meluluskan pembentukan Kabinet itu yang terdiri daripada sekutu, tokoh veteran dan muka baru bagi mengisi 34 portfolio.
Kedua-dua pemimpin Perancis itu, tidak pernah mempunyai pengalaman mentadbir negara, namun Ayrault menafikan ia akan menjadi halangan ketika beberapa persidangan dunia akan berlangsung termasuk sidang kumpulan negara G8 dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).
Bekas Perdana Menteri, Laurent Fabies dinamakan sebagai Menteri Luar baru menggantikan Alain Juppe.
Ayrault yang juga merupakan anggota Parti Sosialis turut melantik muka baru, Jean-Yves Le Drian untuk mengetuai Kementerian Pertahanan.
Le Drian akan melaksanakan ikrar Hollande untuk mengundurkan tentera Perancis dari Afghanistan menjelang hujung tahun ini.
Pengarah kempen Hollande dalam pilihan raya Presiden lalu, Pierre Mscovici yang sebelum ini pernah memegang jawatan Menteri Hal Ehwal Eropah dinamakan sebagai Menteri Kewangan menggantikan Francois Baroin, ketika negara-negara Eropah cuba bangkit daripada krisis kewangan.
Barisan Kabinet baru itu termasuk jawatan-jawatan yang diberi perhatian oleh Presiden kepada mereka yang diketepikan oleh bekas Presiden, Nicolas Sarkozy daripada parti konservatif.
Ia termasuk pembentukan kementerian baru untuk warga emas dan bergantung kepada menteri kanan wanita, diketuai jurucakap kempen Hollande ketika pilihan raya Presiden lalu, Najat Vallaud-Belkacem, selain bertindak sebagai jurucakap kerajaan. - AGENSI

No comments:

Post a Comment