Nayan menunjukkan gambar isterinya yang masih dalam simpanannya.
Nayan menunjukkan gambar isterinya yang masih dalam simpanannya.
BALING - Seorang lelaki, Nayan Harun, 60, merayu agar isterinya, Fadilah Samsudin, 34, pulang ke pangkuannya setelah empat bulan menghilangkan diri.

Nayan berharap isteri yang baru dinikahinya selama setahun itu kembali pulang ke pangkuannya kerana dia terlalu mengasihi isterinya itu.

“Kami tidak mempunyai masalah. Namun, pergaduhan itu perkara biasa dalam rumah tangga. Tapi, tidaklah melibatkan sebarang pergaduhan besar.

“Saya tidak sangka dia terus meninggalkan saya tanpa pesanan. Saya cuba mencarinya di merata tempat, termasuk di kampung halamannya, tetapi tidak berjaya,” katanya kepada Sinar Harian di Kampung Bukit Terabak, Kupang, di sini.

Sebelum ini, Nayan berkata, isterinya pernah memfailkan tuntutan cerai, tetapi kes itu ditarik semula atas sebab yang tidak diketahui.

“Sebelum ini memang dia (isteri) ada buat tuntutan cerai, tetapi dia menarik semula kes itu. Saya ingatkan semuanya dah selesai. Tetapi dia terus menghilangkan diri sehingga kini,” katanya.

Menurutnya, Fadilah merupakan isteri kedua yang dinikahinya selepas isteri pertama, Azizah Wahab, 58, yang meninggal dunia akibat barah rahim sejak empat tahun lalu.

Hasil perkongsian hidup dengan isteri pertama, Nayan dikurniakan dua cahaya mata yang kedua-duanya sudah berkahwin dan mempunyai keluarga sendiri.

“Sekarang, saya tinggal seorang. Kalau Fadilah ada, boleh juga dia jaga makan minum saya. Tidak dinafikan, saya sunyi tanpa isteri di sisi dan dengan kehidupan sebegini.

“Saya berharap dia berterus terang kepada saya kenapa dia menghilangkan diri tanpa sebarang berita. Sekurang-kurangnya saya tahu mengenai statusnya sekarang.

“Sekiranya saya tidak ditakdirkan bersamanya, biarlah dengan cara betul mengikut panduan ditetapkan agama. Bukannya terus meninggalkan saya,” kata Nayan.