Wednesday, July 18, 2012

Awal minggu ini, Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) mengumumkan mahu melaksanakan catuan air.



Sebagai tindak balas, Khalid mengumumkan kerajaan negeri akan mengambil alih pentadbiran Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) kerana ragu dengan keputusan entiti itu mahu berbuat demikian walhal air tadahan di empangan dikatakan melimpah-limpah.

Melihat situasi ini, Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr Jacob George berkata, senario main tarik tali ini pada akhirnya hanya akan mengundang kemarahan rakyat terutama di Selangor.

Keadaan ini katanya, akan menjejaskan peluang terutama kepada Umno-Barisan Nasional untuk merampas kembali Selangor kerana rakyat berpandangan isu air ini sengaja dipolitikkan oleh pusat dengan menjadikan Syabas sebagai kuda tunggangan.

“Keadaan ini tidak bagus untuk pemerintah dan ia juga tidak bagus untuk kerajaan negeri Selangor dan rakyat. Namun tindakan-tindakan daripada pemimpin Pusat mahu pun negeri (dalam isu air) nampaknya tidak masuk akal.

“Rakyat marah kerana ini untuk kepentingan politik,” ujar beliau.

Rakyat menurut beliau, akan menterjemahkan kemarahan mereka melalui peti undi pada Pilihan Raya Umum ke-13 yang akan diadakan tidak lama lagi.

“Berdasarkan siasatan yang kita lakukan, kita yakin jika isu ini berterusan, Kerajaan Pusat tidak akan dapat mengambil alih Selangor.

“Dua tiga bulan sebelum ini mereka terbuka untuk menerima Kerajaan Pusat tetapi sekarang mereka merasakan ada kumpulan tangan hitam mereka-rekakan krisis air ini, mereka jadi marah,” tambah beliau.

More : http://www.sinarharian.com.my/nasional/jangan-sampai-isu-air-melangkah-ke-peti-undi-1.67907

No comments:

Post a Comment