Wednesday, July 18, 2012

Menyelamatkan Rohingya Islam: OIC



Ketua Setiausaha Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) Ekmeleddin Ihsanoglu, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di Jeddah kemarin ini.

Beliau sangat-sangat dikutuk penindasan baru dan pencabulan hak asasi manusia rakyat Muslim Rohingya Myanmar sejak June lepas 2012 yang telah mengakibatkan kematian orang awam yang tidak bersalah, membakar rumah-rumah dan masjid-masjid mereka dan memaksa mereka meninggalkan tanah air mereka.

Ihsanoglu menambah bahawa lebih tiga dekad yang lalu, Muslim warganegara Rohingya Myanmar telah tertakluk kepada pencabulan hak asasi manusia termasuk pembersihan etnik, pembunuhan, rogol, dan anjakan yang dipaksa oleh pasukan keselamatan Myanmar.

Setiausaha Agung OIC berkata bahawa pemulihan terkini demokrasi di Myanmar telah membangkitkan harapan dalam masyarakat antarabangsa bahawa penindasan terhadap Rohingya Islam warga akan berakhir dan bahawa mereka akan dapat menikmati hak-hak dan peluang yang sama.

Walau bagaimanapun, keganasan baru terhadap umat Islam Rohingya pada 3 June, 2012 telah menyebabkan amaran dan kebimbangan kepada OIC. Beliau berkata bahawa apabila usaha-usaha masyarakat antarabangsa termasuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sedang dijalankan bagi resolusi aman isu ini, OIC telah terkejut dengan kenyataan baru-baru ini malang Myanmar Presiden Thien Sein disowning Rohingya Islam sebagai warga Myanmar.

Setiausaha Agung menegaskan bahawa Kerajaan Myanmar sebagai anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan ASEAN, mesti mematuhi instrumen hak asasi manusia antarabangsa termasuk konvensyen dan perisytiharan yang berkaitan, dalam rawatan rakyat mereka.

Setiausaha Agung Ihsanoglu disebut perisytiharan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bahawa Rohingya adalah etnik minoriti, agama dan bahasa dari Myanmar barat, dan fakta sejarah menunjukkan bahawa Rohingya telah hadir di tanah abad Myanmar sebelum British datang dan selepas mereka pergi, sebelum pembentukan Burma, dan sangat jelas sebelum pembentukan keadaan semasa Myanmar.

Sungguhpun begitu, kerajaan Myanmar terus untuk menganiaya dan mendiskriminasi minoriti Rohingya, terutamanya undang-undang kewarganegaraan tahun 1982, yang melanggar kebiasaan antarabangsa dengan menanggalkan Rohingya zalim hak-hak mereka kewarganegaraan.

Ekmeleddin Ihsanoglu berharap bahawa Kerajaan Myanmar akan bertindak balas terhadap kebimbangan masyarakat antarabangsa dengan cara yang positif dan membina supaya semua orang Islam warganegara Rohingya dapat kembali ke tanah air mereka dalam kehormatan, keselamatan dan maruah. Beliau berkata bahawa Piagam OIC menyatakan Pertubuhan untuk membantu golongan minoriti Muslim dan masyarakat di luar Negara Anggota untuk memelihara maruah mereka, identiti budaya dan agama.

Dalam semangat ini, beliau juga menyatakan penentuan OIC untuk kekal disita dengan isu ini dan untuk membawa ia dalam agenda yang prihatin antarabangsa termasuk Bangsa-Bangsa Bersatu, Manusia Hak Suruhanjaya, ASEAN, Kesatuan Eropah (EU) serta dua hala dengan Kerajaan Myanmar, bagi satu resolusi yang aman dan berkekalan isu itu.

Myanmar perlu menyedari bahawa penglibatan yang baru di peringkat antarabangsa tidak hanya datang dengan peluang-peluang tetapi juga dengan tanggungjawab.

No comments:

Post a Comment