Sunday, July 1, 2012

Kisah 3 beradik: 'Makan dua senduk nasi sehari'

Kisah 3 beradik: 'Makan dua senduk nasi sehari' - Semasa - Sinar Harian:

'Makan dua senduk nasi sehari'
Nordi mengucup pipi anaknya selepas mereka berjaya dibawa pulang ke Malaysia. -FOTO: SAFWAN MANSOR
KUALA LUMPUR - “Terima kasih kerana bawa kami pulang. Kami tak mahu ke sana semula. Kami mahu tinggal bersama ayah. Saya mahu ke sekolah dan tak mahu jumpa ibu lagi.”

Demikian luah Nurul Safiza Fitri Nordi, 11, sejurus sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, tengah hari semalam. Nurul bersama dua adiknya, Muhammad Nurhan, 9, dan Nurmasyita Amiera, 8, terpisah dengan ayahnya, Nordi Adi, 57, kira-kira lima tahun lalu selepas ibu tirinya membawa mereka tinggal di Lampong, Jakarta.

Nurul berkata, mereka tiga beradik terpaksa bekerja sebagai buruh untuk menampung kehidupan dan masuk ke dalam hutan untuk mencari hasil hutan.

Menurutnya, mereka hanya diberi makan dua senduk nasi sekiranya hasil diperoleh sedikit, manakala upah diterima sebahagiannya perlu dibahagikan kepada ibu tirinya yang tidak bekerja.

“Kami bertiga akan masuk ke hutan dari pagi sehingga petang. Ibu juga akan memarahi kami sekiranya melakukan kesalahan walaupun kesalahan kecil,” katanya.

Anak kedua daripada empat beradik itu berkata, kakak sulungnya, Siti Norzana, 12, tidak tinggal bersama mereka sejak setahun lalu kerana dihantar ibu tiri mereka ke Temusuci, Indonesia untuk bekerja di sana.

Isteri enggan balik ke Malaysia

Sementara bapa mereka, Nordi bersyukur dengan kepulangan tiga daripada empat anaknya yang terpisah sejak tahun 2010.

“Saya akan menjaga mereka dan memberi pendidikan yang sempurna walaupun hanya bekerja sebagai pengawal keselamatan.

“Saya gembira dapat bantuan daripada Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO dan kerajaan kerana membantu saya membawa pulang mereka,” katanya.

Nordi juga meletakkan harapan tinggi untuk membawa pulang anak sulungnya dan yakin ia dapat dilaksanakan dalam masa terdekat.

Menurutnya, empat kanak-kanak itu hasil perkahwinannya dengan isterinya, Muhainah Asmah, 34, dan berpisah pada 2006.

Katanya, setahun selepas itu, dia berkahwin dengan wanita warga Indonesia berusia 18 tahun pada 2007 dan membina hidup baru di kampung halaman wanita tersebut di Lampong, Jakarta bersama anak-anaknya.

“Selepas beberapa bulan, saya balik ke negara ini dan bekerja sebagai pengawal keselamatan di Johor Bahru. I

steri saya enggan balik bersama dan mahu menjaga anak-anak saya di sana,” katanya.

Nordi berkata, dipercayai isterinya menggunakan empat orang anaknya itu sebagai alasan untuk mendapatkan wang.

Menurutnya, kali terakhir berjumpa anaknya pada 2010 dan isterinya enggan pulang serta menegaskan mahu menjaga anaknya di sana.

“Saya terpaksa mengeluarkan wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebanyak RM27,000 dan hasil perniagaan baja RM60,000 untuk diberikan kepada isteri bagi kegunaan anak-anak,” katanya.

Hanya tiga berjaya dibawa pulang

Sementara itu, Pengerusi Biro Aduan Pemuda UMNO, Datuk Muhd Khairun Aseh berkata, dua pegawainya bersama Nordi ke sana untuk melaksanakan misi membawa pulang empat adik beradik tersebut.

Menurutnya, mereka terpaksa menempuh 16 jam perjalanan sebelum sampai ke sana dan berjaya membawa pulang hanya tiga daripada mereka.

“Kita mengalami pelbagai kesulitan termasuk berunding dengan ahli keluarga di sana dan masalah dokumen perjalanan kerana sebelum ini mereka masuk ke negara itu dengan cara yang tidak sah.

“Kakak mereka tidak ditemui kerana tinggal berasingan, tetapi kita akan terus berusaha untuk membawanya pulang,” katanya

No comments:

Post a Comment