Friday, August 10, 2012

Misteri menyelubungi keberadaan Presiden Syria Bashar al-Assad

Misteri menyelubungi keberadaan Presiden Syria Bashar al-Assad pada Khamis (19/7), sehari selepas seorang pengebom menewaskan dan mencederakan kepala keamanannya.
Sementara itu pasukan gerila kian mendekati pusat bandar Damsyik dan berikrar akan "membebaskan" ibu kota Syria tersebut.

Presiden Syria tersebut tak tampil di hadapan umum dan tidak ada pernyataan selepas seorang pengebom menewaskan saudara iparnya, menteri pertahanannya dan seorang general senior.

Hingga Khamis hari ini, warga tak melaporkan lonjakan pertempuran dalam pertempuran yang paling sengit yang melanda Ibu Kota Syria, Damsyik, dalam 16 bulan aksi perlawanan terhadap kekuasaan Bashar.

Tanda pertempuran terlihat di istana presiden, dekat markas keselamatan tempat pengebom bunuh diri menyerang pertemuan kepala keamanan dan pertahanan untuk membincangkan krisis.

Saudara ipar Bashar, Assef Shawkat, komander senior dan salah satu tiang kekuasaan keluarga al-Assad, tewas dalam letupan Rabu (18/7) bersama Menteri Pertahanan Daud Rajha.

Seorang lagi general senior juga tewas dan kepala agensi perisikan serta Kementerian Dalam Negeri cedera. Peristiwa tersebut sempat merosakkan pihak keselamatan keluarga al-Assad, yang telah memerintah negeri itu selama empat dekad.

Pertengkaran sengit dilaporkan berlaku di wilayah Mezze dan Kafa Souseh di Damsyik, sementara satu pejabat polis di Kabupaten Hajar al-Aswad dibakar.

Satu sumber keamanan mengatakan pengebom yang melancarkan serangan di dalam markas keamanan adalah seorang pengawal yang dipercayai melindungi ahli berdekatan lingkaran Bashar. Stesen televisyen melaporkan itu adalah pengeboman bunuh diri. Kelompok anti-Bashar mengaku bertanggung jawab atas letupan tersebut.

Para general yang tewas dan cedera dalam pengeboman itu adalah sebahagian inti dari unit pengendalian krisis Bashar guna menggilas aksi perlawanan, yang tumbuh dari protes yang diilhami oleh Arab Spring, yang menggulingkan pemimpin Tunisia, Mesir dan Libya.

Kepala Staf Angkatan Darat Fahad Jassin al-Freij akan mengambil-alih jawatan Menteri Pertahanan untuk mengelakkan memberi kesan terjadi kelumpuhan pejabat.

Letupan itu tampaknya merupakan sebahagian dari serangan terkoordinasi terhadap ibu kota Syria, yang telah meningkat sejak awal minggu ini. Tempur pasukan gerila menyebutnya "pembebasan Damsyik" setelah berbulan-bulan pertengkaran sengit yang dikatakan banyak pegiat telah menewaskan 17.000 orang.

Ahmad Zaidan, jurucakap bagi Dewan Tinggi Pimpinan Revolusi, satu kumpulan pembangkang, mengatakan letupan tersebut adalah pukulan keras terhadap moral tentera - yang 50.000 di antara sebanyak 280.000 kakitangan - menurut pembangkang.
 

No comments:

Post a Comment