Friday, August 10, 2012

Tuduhan oleh wakil-wakil dari kubu Republik bahawa Ikhwanul Muslimin telah menyusup ke dalam pemerintahan Presiden Barack Obama mengundang badai kecaman

Tuduhan oleh wakil-wakil dari kubu Republik bahawa Ikhwanul Muslimin telah menyusup ke dalam pemerintahan Presiden Barack Obama mengundang badai kecaman, menandakan isyarat terbaru dari Islamofobia yang berkembang di Amerika Syarikat, Washington Post melaporkan Khamis kemarin (19/7).

Tuduhan Michele Bachmann itu "mencerminkan pola umum dari Islamofobia yang menyentuh wilayah terlalu banyak dari masyarakat kita," kata Rabbi David Saperstein, pengarah Pusat Aksi Agama Reformasi Yahudi.

"Tuduhan seperti ini oleh ahli-ahli Kerajaan menambah legitimasi trend ini sangat menyedihkan."

Wakil Republik Bachmann telah menyatakan bahawa Ikhwanul Muslimin telah menyusup ke dalam pentadbiran Obama.

Dia mengutip Huma Abidin, seorang Muslim Amerika yang merupakan pembantu dekat Menteri Luar Negera Hillary Clinton, sebagai contoh dari infiltrasi Ikhwanul Muslimin ke kerajaan AS.

Bachmann berpendapat bahawa Abidin adalah sebahagian daripada konspirasi yang dilakukan oleh Ikhwanul Muslimin untuk mempengaruhi polisi luar negera AS untuk memajukan masalah Islam.

Dia bergabung bersama empat anggota Parti Republik lain dalam menghantar surat kepada lima agensi kerajaan tentang penembusan Islam yang masuk ke dalam kerajaan AS.

"Tujuan dari surat ini adalah untuk menghuraikan masalah keselamatan serius nasional. Saya meminta jawapan atas soalan tentang Ikhwanul Muslimin dan akses kumpulan radikal lain untuk pejabat atas pemerintahan Obama," kata Bachmann dalam satu kenyataan.

Dia mengutip sebuah kunjungan oleh seorang ahli parlimen Mesir dari Jamaah Al-Islamiyah, yang Washington klasifikasikan sebagai "kumpulan pengganas" ke Amerika Syarikat dan pembicaraannya dengan para pegawai AS sebagai tanda adanya infiltrasi Islam ke dalam pentadbiran Obama.

"Ini hanya contoh terbaru dari keputusan keselamatan negara berbahaya yang dibuat oleh pentadbiran Obama," kata Bachmann.

Anggota parlimen Amerika mengkritik wakil Parti Republik yang dianggap mencetuskan sentimen anti Islam tanpa bukti ketara.

"Tanggapan anda hanya tuntutan yang telah ada selama bertahun-tahun pada website anti-Muslim dan tidak mengandungi maklumat yang boleh dipercayai bahawa Ikhwanul Muslimin telah menyusup kerajaan AS," tulis wakil Demokrat Keith Ellison dalam sebuah surat kepada Bachmann.

Ellison, ahli Kerajaan Muslim pertama, menekankan bahawa wakil Parti Republik menggunakan tuduhan untuk "keuntungan politik".

Sejak 9/11, Muslim, dianggarkan antara enam hingga tujuh juta, telah menjadi peka terhadap hakisan hak-hak sivil mereka. Sentimen anti Islam tumbuh tajam di Amerika Syarikat atas rancangan untuk membina sebuah masjid dekat lokasi 9/11 di New York.

Sebuah laporan terbaru oleh Dewan Hubungan Amerika-Islam (CAIR) dan University of California mengatakan bahawa Islamophobia semakin meningkat di Amerika Syarikat

No comments:

Post a Comment