Sunday, September 2, 2012

Video wartawan AS hilang muncul di YouTube

WASHINGTON: Satu klip video muncul di Internet memaparkan seorang wartawan Amerika Syarikat (AS) yang hilang di Syria - dianggap maklumat pertama mengenainya sejak dia gagal dihubungi Ogos lalu.

Dua pertubuhan berita yang mengupah wartawan bebas itu berkata, klip video selama 47 saat di YouTube itu memaparkan imej Austin Tice yang ditutup matanya.


Bagaimanapun, ia tidak mencukupi untuk mengetahui di mana atau bagaimana keadaan Tice. Video itu bertarikh 26 September tetapi hanya disedari keluarga serta rakan Tice di AS semalam. Dalam video itu, Tice, 31, diheret beberapa lelaki bersenjata keluar dari sebuah kenderaan.

Dia mengucapkan beberapa perkataan Arab, termasuk kalimah Bismillah serta syahadah sebelum berkata (dalam bahasa Inggeris): “Jesus, Jesus.” Sebelum ini, Tice bertugas untuk The Washington Post dan McClatchy Newspapers. Kedua-dua agensi itu memang selama ini mendesak dia dibebaskan. Editor Eksekutif The Washington Post, Marcus Brauchili, berkata mana-mana pihak yang menahan Tice perlu membebaskan wartawan terbabit tanpa mencederakannya. “Tice seorang wartawan yang menjalankan tugasnya. Dia perlu dibenarkan kembali kepada keluarganya,” katanya. - AFP

No comments:

Post a Comment