Friday, October 12, 2012

2 beradik perlukan mesin jahit

2 beradik perlukan mesin jahit - Kelantan - Sinar Harian:

2 beradik perlukan mesin jahit
Ku Mariam (kiri) bersama Tuah Hawa di hadapan rumah mereka menunjukkan sijil kursus jahitan yang diikuti mereka, di sini semalam.
PASIR PUTEH - Dua beradik yang mempunyai kemahiran tinggi dalam bidang jahitan selepas mengikuti kursus di Giat Mara berhasrat untuk membantu keluarga mereka yang agak daif.

Bagaimanapun, hasrat murni Tuah Hawa Mustapha, 23 dan kakaknya, Ku Mariam, 25, itu belum dicapai kerana mereka tidak mampu membeli mesin jahit.

Tuah Hawa berkata, dia terkilan kerana tidak dapat membantu keluarga walaupun mempunyai kemahiran dan berharap ada pihak tampil membantu.

“Saya tinggal di rumah usang tanpa bilik bersama lapan beradik, ibu dan bapa, saya berharap dapat mengubah nasib keluarga dengan mengambil upah menjahit pakaian,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Pondok Gaal di sini, semalam.

Katanya, ilmu yang diperoleh ketika mengikuti kursus jahitan di Giat Mara Machang dari Januari hingga Jun tahun 2010 dimanfaatkan untuk bekerja dengan kedai jahit di ibu kota.

Namun katanya, kerja itu tidak kekal lama kerana dia terpaksa balik ke kampung untuk membantu ibu bapa dan adik beradik lain.

Sementara itu, Ku Mariam berkata, dia berkemampuan menjahit pelbagai jenis pakaian termasuk baju kurung, baju Melayu, kain tudung dan baju kemeja.

“Saya percaya, masalah kemiskinan keluarga saya dapat diatasi sekiranya saya mampu memiliki mesin jahit dan peralatan berkaitan.

“Saya buntu memikirkan masalah keluarga kerana saya masih mempunyai adik-adik yang masih bersekolah, mereka memerlukan wang untuk belajar,” katanya kepada Sinar Harian.

Dua beradik itu yang merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Gaal tidak tahu kaedah untuk memohon bantuan seumpama itu kerana kemiskinan membatas pergerakan mereka

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment