Friday, October 12, 2012

Pesawat dipintas

myMetro | Pesawat dipintas:

ISTANBUL: Turki menggunakan jet pejuangnya untuk memaksa sebuah pesawat penumpang Syria mendarat dan merampas barangan disyaki peralatan tentera yang diterbangkan dari Russia untuk tentera Presiden Bashar al-Assad, semalam.
Pintasan ke atas pesawat Syrian Air itu dibuat beberapa jam selepas Panglima Tentera Turki memberi amaran pihaknya akan bertindak lebih tegas jika bom dari Syria terus memasuki wilayah Turki.

Jet tentera mengiringi pesawat Airbus A-320 menuju Damsyik serta membawa kira-kira 30 penumpang dari Moscow.
Ia kemudian mendarat di Ankara petang semalam selepas Turki menerima maklumat risikan memberi tahu, pesawat berkenaan membawa bekalan tentera. Pesawat dan penumpang kemudian dibenarkan menyambung perjalanan selepas sebahagian daripada kargo dirampas, tetapi pihak berkuasa tidak menyatakan apa barang berkenaan.

Namun, media melaporkan, antara yang dirampas, bekalan tidak berisiko seperti peralatan radio. Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoglu, berkata Ankara bertegas untuk mengawal penghantaran senjata kepada rejim yang menjalankan pembunuhan beramai-ramai ke atas orang awam.

“Turki tidak boleh menerima penghantara seperti itu dilakukan menggunakan ruang udara kami,” katanya. Menurut Ahmet, Turki berhak menyiasat pesawat yang disyaki membawa kelengkapan tentera, tetapi enggan menyatakan apa terkandung dalam kargo berkenaan. “Turki akan terus menyiasat pesawat awam yang menggunakan ruang udara kami,” katanya. - Reuters

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment