Friday, October 12, 2012

Keadaan Malala masih kritikal

myMetro | Keadaan Malala masih kritikal: "PESHAWAR: Seorang aktivis kanak-kanak Pakistan yang ditembak di kepala oleh Taliban masih berada dalam keadaan kritikal selepas diterbangkan ke hospital tentera terbaik di negara itu untuk rawatan pakar, kata pihak berkuasa semalam.

Insiden tembakan Malala Yousafzai, 14, di atas bas sekolah di lembah Swat dikutuk di seluruh dunia dan oleh kerajaan Pakistan yang menawarkan ganjaran lebih AS$100,000 (RM306,714) bagi menangkap penyerangnya. Dua daripada rakan sekolahnya turut cedera dalam serangan itu, dilakukan sebagai balasan terhadap kempen Malala untuk mendapatkan hak pendidikan ketika pemerintahan dua tahun Taliban di Swat yang didakwa tentera berjaya dipatahkan pada 2009.


Namun, ketika dia melalui hari kedua di unit rawatan rapi, bertubu-tubi soalan dikemukakan, pertamanya, bagaimana serangan itu boleh terjadi dan bagaimana penjenayah boleh melarikan diri di kawasan yang ada polis dan tentera. “Kini Malala memerlukan rawatan selepas pembedahan. Doktor menyarankan Institut Kardiologi Tentera (AFIC) kerana ia mempunyai rawatan selepas pembedahan yang lebih baik,” kata jurucakap tentera, Mejar Jeneral Asim Saleem Bajwa kepada media. - AFP"

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment